Ettei tähtihetket unohtuisi -kuvakisa luo suomalaisten liikuntaan  ja urheiluun liittyvää ajankuvaa

Ettei tähtihetket unohtuisi -kuvakisa luo suomalaisten liikuntaan ja urheiluun liittyvää ajankuvaa

Koronapandemia on vaikuttanut kaikkiin suomalaisiin ja sitä kautta myös suomalaiseen urheilu- ja liikuntakulttuuriin olennaisella tavalla. Luodakseen tätä poikkeuksellista urheilu- ja liikuntakulttuurista ajankuvaa Urheilumuseo järjestää yhteistyökumppaninsa ifolorin kanssa Ettei tähtihetket unohtuisi -kuvakisan, johon odotetaan kymmeniä tuhansia valokuvia.

Urheilumuseo on kansainvälisesti ainutlaatuinen kokonaisuus, jonka tehtävänä on tallentaa, tulkita ja kuvata suomalaista urheilu- ja liikuntakulttuuria. Se perustettiin vuonna 1943, ja ensimmäiset kokoelmat kerättiin kansalaiskeräyksillä. Urheilumuseon kansainvälisesti ainutlaatuisessa kansalliskokoelmassa on 36 000 esinettä, 2,5 hyllykilometriä urheilun dataa ja 500 000 valokuvaa, joka on yksi parhaimmista muodoista kullekin ajankuvalle.

Urheilumuseon johtaja Jukka-Pekka Vuori haluaa kutsua kaikki suomalaiset mukaan rakentamaan tätä poikkeuksellista urheilu- ja liikuntakulttuurista ajankuvaa:

– Haluamme tallentaa ja ymmärtää, miten korona on vaikuttanut omiin kokemuksiimme liikunnasta ja urheilusta. Uskomme kuvan voimaan välittää kulloistakin ajankuvaa. Kutsumme kaikki suomalaiset mukaan tähän ainutlaatuiseen hankkeeseen mukaan.

Suuren suomalaisen kuvakisan lähtölaukaus kajahtaa 16.2.2022. Kuvakisaan voi osallistua lähettämällä kuvan omasta urheiluun ja liikuntaan liittyvästä tähtihetkestään osoitteessa kuvakisa.ifolor.fi. Kuvakisan raati valitsee kahdeksan finalistia, joiden kuvat tulevat esille Urheilumuseoon. Suomalaiset pääsevät myöhemmin keväällä äänestämään yleisön suosikkia Urheilumuseossa ja kilpailun verkkosivulla. Raati valitsee kuvakisan voittajan, ja voittajakuva ikuistetaan urheilu- ja liikuntakulttuurin kansalliskokoelmaan Urheilumuseoon.

Ettei tähtihetket unohtuisi -kuvakisan voittajan valitsee nimekäs raati, johon kuuluu ex-ammattinyrkkeilijä ja taiteilija Eva Wahlström, ex-keihäänheittäjä ja valokuvaaja Hannu Siitonen, valokuvaaja Jere Hietala, ifolorin laadunvalvoja Otto Parkkonen ja Urheilumuseon johtaja Jukka-Pekka Vuori.

Ifolorin toimitusjohtaja Kati Sulin kannustaa suomalaisia rohkeasti ottamaan osaa kilpailuun:

– Tiedämme, että kuvien kautta voimme ikuistaa, muistella ja elää uudelleen merkityksellisiä hetkiä. Odotan innolla näkeväni näissä kuvissa koko elämänmakuisen kirjon suuria ja tunteellisia, suomalaisten sydämissä eläviä tähtihetkiä.

ETTEI TÄHTIHETKET UNOHTUISI -KUVAKISA:

- alkuerät 16.2.–31.3.2022 osoitteessa kuvakisa.ifolor.fi
- raadin valitsemat finalistit äänestyksessä 20.4.-8.5.2022 Urheilumuseossa ja osoitteessa kuvakisa.ifolor.fi
- voittaja julistetaan Urheilumuseossa 18.5.2022, ja kuva ikuistetaan urheilu- ja liikuntakulttuurin kansalliskokoelmaan Urheilumuseoon

LISÄTIETOJA:

Sanna Laine
Ifolor, brändi ja viestintä
sanna.laine@ifolor.fi
puh. 040 553 2669

Samuli Vasala
Urheilumuseo, myynti- ja asiakkuusjohtaja
samuli.vasala@urheilumuseo.fi