Usein kysyttyä

Olemme koonneet vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Yleisiä kysymyksiä ifolorilta tilaamisesta

Miten tilaan ja miten ostoskori toimii?

YLEISTÄ TILAAMISESTA JA OSTOSKORISTA
Kotisivujemme ostoskoriin voi tilata kuvia ja kuvatuotteita. Toisen tuotteen saa valittua Ostoskori-sivun alalaidasta kohdasta "Jatka tilaamista".

Ostoskoriin samaan aikaan tilatut erilaiset tuotteet toimitetaan tuotannollisista syistä erillisinä lähetyksinä.

OSTOSKORI JA SAMAN TUOTTEEN TILAAMINEN ERI KUVILLA
Mikäli haluat tilata samaa tuotetta eri kuvilla, voi aloittaa tilaamisen lataamalla kuvatiedostot palvelimelle. Tämän jälkeen tehdään ensimmäinen tuote normaalisti. Seuraavaksi ostoskorin alareunasta valitaan sama tuote. Tilausprosessi alkaa tästä uudestaan. Ensimmäiseksi tehty tuote odottaa ostoskorissa. Sitten muokataan valmiiksi seuraava tuote. Kuvalatauksen voi kuitenkin jättää väliin, mikäli kaikki kuvat on jo ladattu aikaisemmassa vaihessa palvelimelle. Sama toistetaan jokaisen tuotteen kohdalla.

OSTOSKORI JA DESIGNER
Teknisistä syistä Designer-kirjaohjelmalla tilattuja kuvakirjoja ei voi liittää ostoskoriin,
eikä niitä voi tilata samassa tilauksessa muiden kuvatuotteiden tai kuvien kanssa.

OSTOSKORI JA 6 TUNNIN ETU
Tilattaessa useampia erillisiä tilauksia 6 tunnin sisällä, postituskuluista vähennetään 25% toisesta tilauksesta lähtien. Tämä postituskulualennus ei näy tilausvahvistuksessa, vaan tuotteiden mukana tulevassa laskussa. Postituskulualennuksen saa, kun valitsee maksutavaksi laskun (emme peri laskutuslisää). Tuotannollisista syistä erillisiä tilauksia ei voida yhdistää samaan postitukseen.

 

Mikä on kuvien ja tuotteiden toimitusaika?

Toimitusajat vaihtelevat hieman sesongin mukaan. Voit tarkistaa keskimääräiset toimitusajat Toimitusajat-sivulta.

Voinko muuttaa tilaustani?

Vahvistettuihin tilauksiin ei voi tehdä muutoksia.

Mihin maihin toimitatte tuotteita?

Ifolor toimittaa tilauksia toistaiseksi Suomeen.

Voinko tilata tuotteita suoraan ystävälle?

Kyllä. Tilauksen toimitus- ja laskutusosoitteen voi määritellä erikseen. Toimitamme tilaukset vain Suomeen. Perimme tästä erillisen toimitus- ja laskutuslisän 1,45 €. Katso ohjeet Lahjapalvelu-sivulta.

Kuinka kauan kuvatiedostojen lähetys kestää?

Tilauksen lähetykseen kuluva aika riippuu kuvatiedostojen koosta, määrästä ja käytettävän nettiyhteyden nopeudesta. Nykyisillä laajakaistayhteyksillä suurtenkaan tilausten lähetysaika ei kuitenkaan yleensä muodostu kovin pitkäksi.

Voinko lähettää kuvat muistitikulla tai CD:llä?

Kuvatilauksen voi lähettää myös CD:llä/DVD:llä, muistikortilla tai USB-tikulla. Katso ohjeet täältä »

Designer-ohjelmassa tilaustiedoston voi myös polttaa CD/DVD -levylle.

Miten voin tehdä aiemmin tilatusta tuotteesta lisätilauksen?

Voit tehdä lisätilauksen, mikäli tilauksen valmistumisesta on enintään 30 päivää. Tilauksen voi tehdä kahdella eri tavalla:

  1. Ilmoita tilausnumero ja haluttu kappalemäärä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä.
  2. Tee lisätilaus valmistumisviestin linkistä. Valmistumisviesti on lähetetty sähköpostiisi otsikolla "Kuvatuotetilauksesi on valmistunut ja postitettu".

Valokuvien lisätilaus: Teknisistä syistä emme voi valmistaa vain yhtä tai muutamaa valittua kuvaa tilauksesta. Voimme valmistaa alkuperäisen tilauksen kokonaan, eli kaikki tilauksen kuvat. Yksittäiset kuvat kannattaa tilata uudestaan uutena tilauksena.

Huomioithan, että voimme toimittaa lisätilauksia vain Suomeen. Ulkomailla sijaitsevat ystäväsi voivat kyllä selata kuvakirjaasi, mutta he eivät voi suoraan tilata sitä maahansa.

Miksi saamani kuvat ovat erikokoisia?

Valmistamme valokuvat alkuperäisen kuvatiedoston mittasuhteen mukaan. Tilatessa valitaan kuvan lyhyemmän sivun mitta esim. 10 cm kun kyseessä on ns. 10-koko. Kuvan pidempi sivu riippuu kamerasi asetuksissa olevasta kuvasuhteesta. Tällä varmistamme sen, ettei kuvasta rajaudu mitään pois.

Yleisimmät kuvasuhteet ovat:

3:4 → kuvakoko: 10 cm x 13 cm
2:3 → kuvakoko: 10 cm x 15 cm
16:9 → kuvakoko: 10 cm x 18 cm

Lue lisää aiheesta » 

Mitä tiedostomuotoja voin lähettää?

Nettitilaus ja Ifolorin tilausohjelma hyväksyvät JPEG-kuvatiedostot. Designer hyväksyy JPEG- ja PNG-kuvatiedostoja. Muun tiedostomuodon kuvat tulee muuntaa JPEG-muotoon ennen tilauksen lähetystä omalla kuvankäsittelyohjelmalla. CD:llä/DVD:llä ja muistikortilla/-tikulla voidaan JPEG-kuvien ohella vastaanottaa myös TIFF- ja BMP-kuvatiedostoja. Tästä huolimatta suositeltavin tiedostomuoto on JPEG.

Miten käytän etukoodin tai lahjakortin?

Etukoodit

Etukoodi on ifolorin markkinointikampanjoiden yhteydessä tarjottu alennus.

Käytä etukoodisi näin:

  1. Syötä ensin osoitetietosi ja paina Jatka
  2. Syötä etukoodisi Kampanjakoodi-kohtaan ja paina Aktivoi.
    HUOM: Jos koodia ei hyväksytä, tarkista, että koodissa olevat ehdot täyttyvät esim. tilattujen tuotteiden yhteissumma ilman lähetyskuluja.
  3. Paina Jatka ja tilaa.

Etukoodit ovat kertakäyttöisiä ja niitä voit käyttää vain yhden per tilaus. Etua ei voi yhdistää muihin tarjouksiin. Koodeja ei voi käyttää lahjakortteihin eikä niillä voi maksaa toimituskuluja.

Lahjakortit

Lahjakortti on ifolorin verkkokaupasta ostettu 20 €, 50 € tai 100 € arvoinen lahjakoodi.

Käytä lahjakorttisi näin:

  1. Syötä ensin osoitetietosi ja paina Jatka.
  2. Syötä lahjakoodisi Kampanjakoodi-kohtaan ja paina Aktivoi.
  3. Paina Jatka ja tilaa.

Lahjakortteja voit käyttää enintään 5 kpl/tilaus. Jos lahjakortilla maksettavien ostosten summa on pienempi kuin lahjakortin arvo, tallentuu jäljelle jäävä arvo tallentuu automaattisesti asiakastietoihisi ja sen voi käyttää lahjakortin voimassaoloaikana.

Miten tilaamani tuotteet toimitetaan?

Saman tilauksen tuotteet voidaan toimittaa useana erillisenä lähetyksenä.

Tuotantomme on pitkälti automatisoitu varmistaaksemme eri tuotteille luvatut toimitusajat. Tilatut tuotteet valmistuvat eri tuotantolinjoilta eri aikaan, riippuen tuotteesta ja digikuvien kohdalla myös kuvien koosta sekä pinnasta.

Myös samaa tuotetta sisältävät isommat tilaukset saatetaan postittaa useammassa eri lähetyslaatikossa.

Toimitamme tuotteet Postin kautta. Suurin osa tuotteista toimitetaan kirjelähetyksinä, joissa ei ole lähetysseurantaa. Kirjeen koko vaikuttaa siihen, mahtuuko kirje postilaatikkoon vai pitääkö se hakea Postin toimipisteestä. Maksikirjeistä, kuten julisteista ja isommista kalentereista posti jakaa erikseen saapumisilmoituksen, kun ne ovat noudettavissa.

Paketteina toimitetaan:

  • kuvamukit
  • Premium-kuvakirjat A3 ja 28x28 cm
  • Seinäkalenteri A3 ja Perhekalenteri
  • canvas-taulut (ei 20x30 cm, mikäli tilauksessa yksi taulu)

Paketeista Itella lähettää noutoilmoituksen tekstiviestinä matkapuhelimeen, sähköpostiin tai kirjeitse vastaanottajan osoitteeseen.

Jokaisen lähetyksen mukana on lasku. Saman tilauksen eri toimituksissa postituskulut ovat yhdessä laskussa.

Voinko maksaa vasta saatuani tuotteen?

Kyllä voit. Ifolorin nettisivuilla, Designer-ohjelmassa ja mobiilisovelluksissa voit aina valita maksutavaksi laskun. Lasku lähetetään sinulle tuotteen mukana ja siinä on 14 päivää korotonta maksuaikaa.

Lue lisää maksutavoista » 

Näin otat e-laskun käyttöösi

Ottamalla e-laskun käyttöösi sinun ei tarvitse näpytellä jokaisen laskun tietoja maksettavaksi, sillä laskut saapuvat suoraan verkkopankkiisi hyväksyttäväksesi.

Ota e-lasku käyttöön omassa verkkopankissasi tekemällä e-laskusopimuksen laskuttajan (ifolorin) kanssa. Kirjaudu verkkopankkiisi, valitse verkkopankkisi valikoista kohta "E-lasku", "E-laskusopimukset" tai "Tee e-laskusopimus" ja seuraa verkkopankkisi antamia ohjeita. Monet pankit tarjoavat e-laskusopimuksen tekemistä automaattisesti kun maksat laskuasi.

Tekniset asiat

Mikä on kuvatiedostojen suositeltava minimitarkkuus?

Suositeltava minimitarkkuus valokuville on:

  • 10- ja 11-koko: noin. 1024 x 768 pikseliä
  • 13- ja 20-koko: noin. 1600 x 1200 pikseliä.
  • Kuvatuotteille: noin. 1600 x 1200 pikseliä.

Tilausohjelmat varoittavat mikäli resoluutio ei ole riittävä valittuun kokoon/tuotteeseen.

Mitkä ovat kuvien tarkat valotuskoot?

Kuvien pikselimääräiset valotusresoluutiot ovat:
Koko                                    Pikselit
10 x 13 (kuvasuhde 3:4)    - 1210 x 1613
10 x 15 (kuvasuhde 2:3)    - 1210 x 1815
10 x 18 (kuvasuhde 9:16)  - 1210 x 2151
11 x 15 (kuvasuhde 3:4)    - 1361 x 1815
11 x 17 (kuvasuhde 2:3)    - 1361 x 2042
13 x 17 (kuvasuhde 3:4)    - 1509 x 2012
13 x 19 (kuvasuhde 2:3)    - 1509 x 2264
20 x 27 (kuvasuhde 3:4)    - 3232 x 4309
20 x 30 (kuvasuhde 2:3)    - 3232 x 4848

Leveydeltään 10 - 13 cm kuvat valotetaan 301 dpi:n tarkkuudella.
Leveydeltään 20 cm kuvat valotetaan 400 dpi:n tarkkuudella.
Premium-julisteen kohdalla valotustarkkuus on 300 dpi. 

Tuotantoteknisten syiden vuoksi kuvien reunoista leikkautuu keskimäärin 1-3 millimetriä lopullisesta kuvasta. Siksi aivan kuvan reunaan ei kannata sijoittaa mitään tärkeää.

Miksi kuvakoot ilmoitetaan muodossa 10-koko, 11-koko, 13-koko, 20-koko?

Valokuvat valmistetaan ilman rajauksia kuvatiedostojen mittasuhteiden mukaan. Tilatessa valitaan kuvan lyhyemmän sivun mitta esimerkiksi 10 cm kun kyseessä on ns. 10-koko. Ifolorin valmistamat kuvakoot ovat:

  • 10 x 10-18 cm
  • 11 x 11-17 cm
  • 13 x 13-19 cm
  • 20 x 20-30 cm

Yleisin kuvasuhde on 3:4. Tätä kuvasuhdetta käyttää enemmistö digitaalisista pokkarikameroista. Se tarkoittaa, että kuvan pidempi sivu on 1,33 kertaa lyhyttä sivua pidempi, toisin ilmaistuna 3:4. Tämän mittasuhteen kuvatiedostoista valmistuu 10 x 13 cm, 11 x 15 cm, 13 x 17 cm ja 20 x 27 cm kuvia.

Järjestelmäkameroissa kuvasuhde on useimmiten 2:3, jolloin kuvatiedostojen mittasuhde on 1:1,5 (2:3). Nämä kuvat valmistetaan kokoihin 10 x 15 cm, 11 x 17 cm, 13 x 19 cm tai 20 x 30 cm.

16:9 suhteen kuvat valmistetaan 10-koossa kokoon 10 x 18. Suurempien kuvakokojen kohdalla kuvaan jää valkoiset marginaalit. Mikäli olet rajannut kuvasi esimerkiksi neliönmuotoisiksi (kuvasuhde 1:1), paperikuvat ovat kokoa 10 x 10 cm, 11 x 11 cm, 13 x 13 cm tai 20 x 20 cm.

Tämän vuoksi kuvatilauksesi voi sisältää eripituisia kuvia. Lue lisää »

Missä väriavaruudessa (väriprofiilissa) kuvatiedostot kannattaa lähettää?

Kuvatiedostot kannattaa lähettää aina sRGB-väriavaruudessa (sRGB color space). Usein digikamerat käyttävät oletuksena sRGB-väriavaruutta, mutta joissakin edistyneemmissä digikameroissa tai kuvankäsittelyohjelmissa on mahdollista valita esimerkiksi Adobe RGB-väriavaruus. Tuotteen, jonka kuvat ovat Adobe RGB-väriavaruudessa, värit voivat toistua hailakoina ja vääristyneinä.

Suosittelemme muissa kuin sRGB-väriavaruudessa olevien kuvien muuntamista (convert) sRGB-väriavaruuteen ennen lähettämistä.

Voinko lähettää CMYK-värisiä kuvatiedostoja?

Ei. Käytämme RGB-värijärjestelmää. CMYK-kuvatiedostot tulee muuntaa RGB-muotoon ennen tilauksen lähettämistä.

Voinko käyttää mustavalkoisia kuvatiedostoja?

Kyllä. Mustavalkoisia kuvatiedostoja voi käyttää kuvatuotteissa. Kuvatuotteita tilatessa voit vaihtaa värilliset kuvat mustavalkoisiksi tilausvaiheessa. Valokuvatilauksessa se ei onnistu, joten värilliset kuvatiedostot on muutettava mustavalkoisiksi kuvankäsittelyohjelmalla ennen tilaamista.

Saako valokuviin tekstiä tai reunuksia?

Kuvatiedostoon voi itse lisätä tekstiä ja tehdä reunukset kuvankäsittelyohjelmalla, jolloin ne toistuvat myös valmiissa valokuvissa. Valotus- ja leikkausvaiheessa kuvan reunoilta rajautuu kuitenkin aina noin 0,5 - 2,0 mm, joten tärkeitä elementtejä ei kannata sijoittaa aivan kuvan reunaan. Kapeiden reunusten käyttöä ei samasta syystä suositella käytettävän, sillä ne saattavat leikkaantua pois.

Miten valokuvien ja kuvatuotteiden valmistus eroaa toisistaan?

Kuvatuotteet valmistetaan digitaalisella painotekniikalla, kun taas valokuvat valotetaan aidolle valokuvapaperille. Erilaisesta valmistusprosessista johtuen lopputuloksessa voi havaita eroja valokuvien ja kuvatuotteiden välillä.

Mitä resoluutiovaroitus tarkoittaa?

Tilausta tehdessäsi saat ilmoituksen, mikäli kuvatiedoston tarkkuus ei riitä valittuun tuotteeseen. Voit toki käyttää kuvaa, mutta valmiissa tuotteessa kuva voi näyttää rakeiselta tai epäselvältä.

Mitä kuvakorjailu tarkoittaa?

Meillä on käytössä automaattinen kuvakorjailu, mikä analysoi jokaisen kuvan ja tekee sen perusteella tarvittavia korjauksia kuvaan. Jokainen kuva saa sille räätälöidyn korjailun. Se vaikuttaa mm. terävöitykseen, kontrastiin, kirkkauteen ja väritasapainoon. Tällä varmistamme mahdollisimman laadukkaan lopputuloksen.

Kuvakorjailun voi halutessaan ottaa pois käytöstä.

Selaimen päivittäminen

Suosittelemme pitämään nettiselaimen aina ajan tasalla. Uusimpaan versioon päivitetty selain mahdollistaa sivustojen uusien tekniikoiden hyödyntämisen sekä takaa paremman tietoturvan, sillä vanhentuneissa selaimissa voi ilmetä tietoturva- ja yhteensopivuusongelmia.

Mistä tiedän, mikä selainversio minulla on käytössäni?

Etsi selaimesi ylävalikosta (usein kohdasta Help) valikko "About" tai "Tietoa". Etenkin Internet Explorer (IE) on syytä päivittää uusimpaan versioon:

  • Windows 7 ja 8 - IE 11
  • Windows Vista - IE 9
  • Windows XP - IE 8.

Kuinka päivitän selaimeni?

Helpoiten päivität selaimen lataamalla uusimman asennuspaketin ohjelman sivuilta. Tässä latauslinkit suosituimpiin selaimiin:

Designer-ohjelma

Lataa ifolor Designer

Designer Windowsille
Windows 10, Windows 8.1, Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Windows XP

Designer Macille
MAC OS X -käyttöjärjestelmän versio 10.6.8 tai uudempi

Lataa ifolor Designer Windowsille ja Macille täältä »

Miten asennan ifolor Designer-ohjelman koneelleni?

1. Mene sivulle Lataa ohjelmia ja klikkaa Lataa ifolor Designer -painiketta.

2. Klikkaa avautuvan ikonin painiketta Run/Suorita.

3. Salli ohjelman tehdä koneellesi muutoksia vastaamalla Allow/Hyväksy.

4. Seuraavaksi ruudulle ilmestyy ifolor Designer -asennusohjelma. Paina Next/Seuraava.

5. Hyväksy käyttöehdot ja/tai ohjelmistolisenssi.

6. Kun ohjelma pyytää valitsemaan asennuskohteen, hyväksy tarjottu kohdekansio ja paina Install/Asenna.

7. Paina asennuksen viimeistelyikkunassa Valmis. Jos olet rastittanut viimeistelyikkunassa vaihtoehdon Käynnistä ifolor Designer, ohjelma avautuu saman tien.

HUOM! Jos et halua avata ifolor Designer-ohjelmaa vielä tässä vaiheessa, voit käynnistää sen myöhemmin klikkaamalla työpöydälle ilmestynyttä ifolor Designer -pikakuvaketta.

Mitä Internet-selainta Designer-ohjelma käyttää tietojen siirtoon?

Windows Designer -ohjelma käyttää Internet Exploreria tilaustietojen siirtämiseen. Mac Designer -ohjelma taas käyttää Safaria tietojen siirtämiseen. Varmista, että kyseinen selain on toiminnassa ja päivitetty uusimpaan versioon.

Miksi Designer-ohjelma ilmoittaa "kuvatuotteesi tarkastus" -vaiheessa tyhjistä paikanvaraajista?

Designer-ohjelma tarkistaa kirjan mahdollisilta virhelähteiltä. Teksti ilmoittaa, että yksi tai useampi teksti- tai kuvaruutu on tyhjä. On mahdollista, että ruutu on harkitusti jätetty tyhjäksi. Tyhjä kuva- tai tekstiruutu voi myös olla jonkun kuvan takana, josta ei ole käytännössä mitään haittaa. Painamalla "tiedot"- linkkiä "kuvakirjasi tarkastus" -vaiheessa ohjelma näyttää tyhjiä ruutuja sisältävät sivut. Kirjan voi lähettää normaalisti varoituksista huolimatta, mutta tarkista kuitenkin vielä ne sivut, joista ohjelma huomauttaa. Kirja näyttää valmiina samanlaiselta kuin esikatselussa.

Voiko kuvakirjan sivujen paikkaa siirtää Designer-ohjelmassa?

Aukeamien paikkaa voi siirtää "Kirja"-välilehdellä (Windows Designerissa se löytyy näytön vasemmasta reunasta, Mac Designerissa ohjelman yläosasta). Aukeaman voi siirtää raahaamalla tätä näytön oikealla puolella olevassa listassa ylöspäin tai alaspäin. Yksittäistä sivua ei voi siirtää Designer-ohjelmassa, mutta yksittäisiä kuvia voit kätevästi siirtää sivulta toiselle käyttäen leikkaa/liimaa-toimintoa.

Mitä tiedostomuotoja Designer tukee?

Designer tukee JPEG- ja PNG-kuvatiedostoja.

Voinko vaihtaa kirjamallia kesken kuvakirjan teon?

Jos olet tehnyt kuvakirjan Designer-ohjelmalla, kirjamallin vaihtaminen onnistuu koska tahansa. Voit vaihtaa kuvakirjan kokoa esimerkiksi Deluxe A3 vaakamallista Deluxe A4 vaakamalliin. Myös vaihtaminen pystymallista vaakamalliin tai päinvastoin on mahdollista, mutta silloin sinun täytyy käydä uusi kirja läpi erityisen huolellisesti.

Näin vaihdat kirjamallin:

  1. Avaa kuvakirjasi Windows Designerissa.
  2. Valitse "Tiedosto" vasemman yläkulman valikosta.
  3. Valitse "Vaihda kirjamalli..."
  4. Valitse uusi kirjamalli avautuvasta ikkunasta ja paina Seuraava.
  5. Lue ohjeteksti huolella ja paina Seuraava.
  6. Anna uudelle kuvakirjallesi nimi (väh. 4 merkkiä) ja paina Seuraava.

HUOM: Lue ohjeet tarkkaan kirjamallia vaihtaessa.

Millä sovelluksella voin lukea sähköistä kuvakirjaani, ifolor eBook Combia?

Ifolor eBook Combi on tehty ePUB-formaatilla. Jos käytössäsi on iPad tai Mac, suosittelemme kirjan lukemista varten iBooks-sovellusta, jonka löydät Apple Storesta.

Mikäli käytössäsi on Windows-käyttöjärjestelmä, suosittelemme lukemiseen Readium-liitännäistä, joka on ladattavissa Google Chrome -nettiselaimelle.

Lue tarkemmat ohjeet ifolor eBook Combi -sivulta » 

Kuinka poistan ifolor Designer- ohjelman koneeltani?

Jos haluat poistaa ifolor Designer -sovelluksen, noudata käyttöjärjestelmäsi ohjeita:


Windows:

  1. Paina Käynnistä hiiren oikealla → Asetukset → Ohjauspaneeli.
  2. Valitse Poista ohjelmia.
  3. Selaa alaspäin, kunnes näet luettelossa Ifolor Designer, ja napsauta sitä hiiren oikealla.
  4. Valitse Poista, sitten Kyllä ja lopuksi Valmis.

Mac:

  1. Avaa Ohjelmat-kansio ja etsi ifolor Designer -sovellusta.
  2. Napsauta ifolor Designer -sovelluksen kuvaketta kakkospainikkeella ja valitse Siirrä roskakoriin.
Voiko Designer-ohjelmalla tilata erilaisia kirjoja samalla kerralla?

Windows Designer -ohjelman ostoskoriin voit kerätä 9 erilaista kirjaa valitsemalla ostoskorin vasemmasta alareunasta "Lisää olemassa oleva tuote".

Mac Designer:

  1. Siirrä ensimmäinen kirja ostoskoriin.
  2. Klikkaa ostoskortin oikeasta alareunasta Sulje.
  3. Avaa seuraava kirja, jonka haluat tilata ja lisää se ostoskoriin.
Voinko tilata Designer-ohjelmalla myös valokuvia tai muita kuvatuotteita?

Mac Designer -ohjelmalla voit tilata kuvakirjojen lisäksi myös kuvakalentereita ja valokuvia.

Windows Designer -ohjelmalla voit tilata kuvakirjojen lisäksi myös kuvakalentereita.

Muut kuvatuotteet voit tilata nettisivuiltamme. Tuotannon automaation vuoksi emme voi yhdistää Designerillä tehtyjä kirjatilauksia ja muita tuotteita samaan postitukseen. Tilattaessa useampia tilauksia kuuden tunnin sisällä, vähennämme 25 % seuraavien tilausten postikuluista. Tämä postituskulualennus ei näy tilausvahvistuksessa, vaan vasta laskuilla.

Vaihdoin tietokoneeni uuteen. Miten siirrän kuvakirjan uudelle koneelleni?

Windows- käyttöjärjestelmällä:

Kuvakirjan tiedostot tallentuvat oletuksena ohjelman tarjoamaan kansioon C:\Käyttäjät\KÄYTTÄJÄ\Tiedostot\ifolor\Photobooks

Siirrä tiedostot toiselle koneelle näin:

1. Siirrä Photobooks-kansiossa oleva kuvakirjan nimeä kantava kansio (esim. Lomareissu 2017) talteen esimerkiksi muistitikulle. Jotta saat kansion kopioitua, klikkaa sitä hiiren oikealla, ja valitse ”Kopioi”. Avaa tämän jälkeen muistitikku, ja liitä kopioitu kirjaprojekti siihen. Voit tehdä sen joko näppäinyhdistelmällä CTRL + V, tai klikkaamalla hiiren oikealla ja valitsemalla ”Liitä”. Tiedostoja ei missään tapauksessa saa nimetä uudestaan eikä tiedostorakennetta muuttaa siirron aikana!

2. Lataa Ifolor Designer uudelle koneelle.

3. Kytke muistitikku uuteen koneeseen ja liitä kopioitu tiedosto samaiseen Photobooks-kansioon, eli C:\Käyttäjät\KÄYTTÄJÄ\Tiedostot\Ifolor\Photobooks. Kun tämä on tehty, avaa Designer-ohjelma. Kirjaprojektin pitäisi nyt näkyä Designer-ohjelmassa, ja olla siellä avattavissa.  

4. Jatka kuvakirjasi tekemistä.

Ohje koskee Windows Designer 5.x -versiota. Aiemmissa versioissa kuvakirjaprojektit löytyvät Designer-nimisestä
kansiosta. Muista silloin kopioida sekä .dpp-tiedosto että sitä vastaava
datakansio.  

Mac OSX käyttöjärjestelmällä:

Siirrä Mac Designeriin tallennetut kirjat muistitikulle näin:

1. Valitse ohjelman vasemmasta palkista kohta "Kuvakirjat".

2. Valitse kirjan kohdalla hiiren oikealla "Näytä Finderissä". (Saman kansion saa myös valitsemalla Finderissä Käyttäjät -> Käyttäjänimi -> Kirjasto -> ifolor Mac Designer. Avautuvassa Finder-ikkunassa näkyy kaikki koneella olevat kuvakirjat.

3. Kopioi yksittäisen kirjan tiedot muistitikulle. On tärkeää kopioida tikulle koko paketti, esim. "Uusi kuvakirja2.ifolordesigner"

4. Liitä paketti uudella koneella samaan paikkaan. Huom: tiedostoja ei missään tapauksessa saa nimetä uudestaan eikä tiedostorakennetta muuttaa siirron aikana.

Mitä resoluutiovaroitus tarkoittaa?

Tilausta tehdessäsi saat ilmoituksen, mikäli kuvatiedoston tarkkuus ei riitä valittuun tuotteeseen. Voit toki käyttää kuvaa, mutta valmiissa tuotteessa kuva voi näyttää rakeiselta tai epäselvältä.

Voinko jakaa kuvakirjan muille?

Designer-ohjelmalla voit jakaa kuvakirjan julkaisemalla sen nettisivuna. Julkaisun yhteydessä saat sähköpostiisi linkin, jonka voit jakaa sähköpostitse eteenpäin. Jaettua kuvakirjaa on mahdollista katsoa, mutta sitä voi muokata/poistaa ainoastaan sinun tietokoneellasi.

Näin jaat kuvakirjasi:

  1. Avaa kirja Designer-ohjelmalla.
  2. Valitse vasemman yläreunan "Tiedosto"- kohdasta painike "Jaa kuvakirja".
  3. Paina "Julkaise". Saat jakamasi kuvakirjan linkin antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Lue tarkemmat ohjeet »

Rekisteröityminen ja kirjautuminen nettisivuillamme

Mitä tarkoitetaan rekisteröinnillä/kirjautumisella?

Nyt voit kirjautua sivustollemme ja tallentaa jopa neljän viikon ajaksi lataamasi kuvat sekä kuvatuoteprojektisi. Voit siis aloittaa tyylikkään tuotteen suunnittelun nyt, tallentaa sen ja jatkaa sitä myöhemmin - jopa eri tietokoneella ja selaimella kuin millä aloitit. Tallentamisen ansiosta voit myös tilata myöhemmin lisäkappaleita samasta tuotteesta.

Kirjautuaksesi sivustollemme tarvitset vain voimassa olevan sähköpostiosoitteen ja valitsemasi salasanan. Rekisteröityminen on täysin vapaaehtoista, ja tuotteita voi aina tilata ilman rekisteröitymistä ja sisäänkirjautumista.

Huom.! Valokuvatilausta tai siihen liittyviä kuvatiedostoja ei voi tallentaa.

Kirjautumalla palveluun voit tallentaa tekemäsi tuotteen myöhempää muokkausta ja tilausta varten. Tallentamasi tuotteet löytyvät kirjautumalla palveluun kohdasta "Tuotteesi".

Tallensin tuotteen, ja tein siitä tilauksen. Voinko muokata tätä vielä?

Tehdyt tilaukset eivät säily kotisivuilla tilauksen jälkeen.

Miksi rekisteröityä?

Kirjautumalla palveluun voit tallentaa tekemäsi kuvatuotteen myöhempää muokkausta ja tilausta varten. Tuote säilyy tallennettua kaksi viikkoa. Tallentamasi tuotteet löytyvät kirjautumalla palveluun kohdasta "Tuotteeni".

Kirjautuaksesi tai rekisteröityessäsi sivustollemme tarvitset sähköpostiosoitteen ja salasanan. Rekisteröityminen on täysin vapaaehtoista, ja tuotteita voi aina tilata ilman rekisteröitymistä ja sisäänkirjautumista.

Huom! Keskeneräistä valokuvatilausta ei voi tallentaa.

Toimitus

Miten tilaukseni toimitetaan?

Toimitamme tuotteesi Postin kautta.

Suurin osa tuotteista toimitetaan kirjelähetyksinä, joissa ei ole lähetysseurantaa. Kirjeen koko vaikuttaa siihen, mahtuuko kirje postilaatikkoon vai pitääkö se hakea Postin toimipisteestä. Maksikirjeistä, kuten julisteista ja isommista kalentereista posti jakaa erikseen saapumisilmoituksen, kun ne ovat noudettavissa.

Paketteina toimitetaan:

  • Kuvamukit
  • Premium-kuvakirjat A3 ja 28x28 cm
  • Deluxe-kuvakirjat A3
  • Seinäkalenteri A3 ja perhekalenteri
  • Sisustustaulut (paitsi canvas-taulu 20 x 30, mikäli vain yksi taulu)
  • Kehyskuvat 13x29 ja 20x25

Muut lähetykset toimitamme kirjelähetyksenä. Paketin lähetystunnus, eli ilmoitus, tulee sinulle sähköpostiosoitteeseen tai tekstiviestillä. Mikäli toimitus on toiseen osoitteeseen, saa vastaanottaja ilmoituksen postitse.

Miksi tilaamani tuotteet toimitetaan eri paketeissa?

Saman tilauksen tuotteet voidaan toimittaa useana erillisenä lähetyksenä. Tuotantomme on pitkälti automatisoitu varmistaaksemme eri tuotteille luvatut toimitusajat. Tilatut tuotteet valmistuvat eri tuotantolinjoilta eri aikaan, riippuen tuotteesta ja digikuvien kohdalla myös kuvien koosta sekä pinnasta. Myös samaa tuotetta sisältävät isommat tilaukset saatetaan postittaa useammassa eri lähetyslaatikossa.

Kuinka pitkä toimitusaika on?

Toimitusajat vaihtelevat hieman sesongin mukaan. Voit tarkistaa keskimääräiset toimitusajat Toimitusajat-sivulta.

Voiko tilauksen valmistumista nopeuttaa?

Ei voi. Tilaukset valmistetaan tulojärjestyksessä ja isoissa työerissä, emmekä voi vaikuttaa tilauksien tuotantoaikaan.

Virhetilanteet

Miksei osoitetietojani hyväksytä?

Ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, että osoite ja postinumero ovat oikein ja että kaikki pakolliset kentät on täytetty (merkitty tähdellä *). Postitoimipaikan perään ei tule numeroita. Erikoismerkkejä (esim. []|'$&%) ei myöskään hyväksytä. Ongelman jatkuessa, suosittelemme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kerro samalla, missä vaiheessa ongelma ilmenee sekä käyttöjärjestelmäsi version. Myös ruudunkaappauksesta ja/tai virheilmoituksen tiedoista tilanteen ilmetessä on apua.

En saa kirjaa tilattua Designer-ohjelmalla. Mikä neuvoksi?

Jos yhteyden muodostaminen ei onnistu, kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa koneen suojausasetukset, sillä jokin estää ohjelmaa ottamasta yhteyden palvelimeemme (palomuuri, virustorjunta, verkon muut mahdolliset rajoitukset, nettiselaimen turvataso). Varmistathan myös, että käytössäsi on uusin versio Internet Explorer -selaimesta. Ohjelma käyttää tätä tiedonsiirtoon.

Mikäli kirjatilauksen yhteydessä ilmenee ongelmia, voit ottaa suoraan yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@ifolor.fi tai (09) 348 40 200.

Kerro samalla, missä vaiheessa ongelma ilmenee sekä käyttöjärjestelmäsi version. Myös ruudunkaappauksesta ja/tai virheilmoituksen tiedoista tilanteen ilmetessä on apua.

Designer-ohjelma antaa virheilmoituksen ”Poikkeus sovelluksessa”.

Virheilmoituksen sattuessa:

  1. Klikkaa ruudulla olevaa Kopioi-painiketta. Näin saat virheilmoituksen tiedot talteen.
  2.  Avaa tämän jälkeen sähköposti ja liitä virheilmoitus viestikenttään (näppäinyhdistelmällä CTRL + V tai hiiren oikealla -> Liitä).
  3. Kirjoita lyhyt kuvaus tapahtuneesta ja lähetä sähköposti osoitteeseen asiakaspalvelu@ifolor.fi, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.