Usein kysyttyä

Olemme koonneet vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin ja jakaneet ne eri aihealueisiin,
jotta löytäisit helposti vastauksen kysymykseesi.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, asiakaspalvelumme auttaa mielellään. Täältä pääset jättämään yhteydenottopyynnön.

Tuotteet

Yleiset

Mitä tiedostomuotoja voin käyttää?

Käytettävissä olevat tiedostomuodot vaihtelevat tilauskanavan mukaan. 

Nettisivut: JPEG/JPG/PNG/HEIC
ifolor Designer Windowsille: JPEG/JPG/PNG
ifolor Designer Macille:  JPEG/JPG/JP2/PNG/TIFF/BMP/HEIC/GIF
ifolor-sovellus iOS-laitteille:   JPEG/JPG/HEIC/PNG/BMP/JP2/GIF/TIFF
ifolor-sovellus Androidille:  JPEG/JPG/HEIC/PNG/BMP/GIF
Missä väriavaruudessa (väriprofiilissa) kuvatiedostot tulee lähettää?

Kuvatiedostot tulee lähettää aina sRGB-väriavaruudessa (sRGB color space). Usein digikamerat käyttävät oletuksena sRGB-väriavaruutta, mutta joissakin edistyneemmissä digikameroissa tai kuvankäsittelyohjelmissa on mahdollista valita esimerkiksi Adobe RGB-väriavaruus. Tuotteen, jonka kuvat ovat Adobe RGB-väriavaruudessa, värit voivat toistua hailakoina ja vääristyneinä. Suosittelemme muissa kuin sRGB-väriavaruudessa olevien kuvien muuntamista (convert) sRGB-väriavaruuteen ennen lähettämistä.

Miksi tilaamani kuvat ovat tummempia kuin omalla näytölläni?

Kuvien laatu on meille sydämenasia ja valmistamme kuvat niin lähelle alkuperäistä laatua kuin mahdollista. Jos tietokoneen näyttö ei ole kalibroitu, voi painettu kuva erota siitä, millaiselta kuva näyttää tietokoneen näytöllä. Sama koskee puhelimien ja tablettien näyttöä.

Miten voin poistaa lataamani kuvat nettisivuilta?

Yksityisyytesi on meille tärkeää.
Mikäli olet kirjautunut sivuillemme, ladatut kuvat poistuvat automaattisesti 90 vuorokauden tallennusajan jälkeen.
Mikäli et ole kirjautunut sivuillemme ja haluat poistaa ladatut kuvasi, niin voit tehdä selaimeen välimuistintyhjennyksen.

Voinko tilata tuotteita toiselle henkilölle toiseen maahan?

Valitettavasti tuotteen tilaaminen toiselle henkilölle onnistuu vain Suomessa sijaitsevaan osoitteeseen.

Kuvakirjat

Mitä materiaalia ifolorin kuvakirjat ovat?

Valikoimassamme on useita eri kirjamalleja, joiden materiaalit vaihtelevat mallista riippuen. Katso mikä kirjamalli sopii juuri sinulle »

Voinko jatkaa ifolor Designer -ohjelmalla aloittamaani kirjaa netissä tai sovelluksella?

Tämä ei valitettavasti ole mahdollista, sillä ifolor Designer ohjelma tallentaa projektit tietokoneesi kovalevylle. Myöskään kotisivuilla aloitettu kirja ei näy esimerkiksi sovelluksessa.

Mitä eroa on Premium- ja Deluxe-kuvakirjalla?

Premium-kuvakirja valmistetaan aidolle valokuvapaperille, ja se aukeaa kokonaan Layflat-erikoissidonnan ansiosta.

Deluxe- kuvakirja on puolestaan liimasidottu kuvakirja, johon voit valita sisäsivuille joko silkkimattapintaiset tai kiiltolakatut sivut.

Molemmat kirjat ovat kovakantisia. Kirjojen hintaan vaikuttaa kirjan koko, sivumäärä sekä sisäsivujen materiaali.

Mitä eroa on Soft- ja Spiral-kuvakirjalla?

Soft-kuvakirja on pehmeäkantinen, liimasidottu kuvakirja joka on saatavilla A4-kokoisena.

Spiral-kuvakirja on kierresidottu kuvakirja, jonka etu- ja takakansi ovat läpinäkyvää mattamuovia. Kuvakirjaa on saatavilla eri kokoisina.

Molempien kirjojen sisäsivut ovat silkkimattapaperia. Kirjojen hintaan vaikuttaa sivumäärä sekä Spiral-kuvakirjassa kirjan koko.

Voinko poistaa kirjan takakannessa olevan ifolor-logon?

Kirjan logon alle tulostuu yksilöllinen tilausnumero, joten tämä ei valitettavasti ole mahdollista.

Voinko suunnitella kuvakirjaani usealla eri tietokoneella?

Kyllä, tämä onnistuu netissä tilattaessa. Tallennuksen jälkeen voit muokata kuvatuotettasi myös toisella laitteella.

Voinko lisätä PDF-tiedostoja kuvakirjaani?

Pdf-tiedostoja ei valitettavasti ole mahdollista lisätä tilauskanaviimme. 

Mikä on kirjassa käytettävien kuvatiedostojen suositeltava minimitarkkuus?

Suositeltava minimitarkkuus kuvatiedostoille on noin 1600 x 1200 pikseliä. 

Tilausohjelmat varoittavat mikäli resoluutio ei ole riittävä valittuun kokoon/tuotteeseen.

Näkyvätkö tyhjät kuvapaikat tai tekstikentät valmiissa kirjassa?

Tyhjäksi jätetyt kuvapaikat ja tekstikentät eivät näy valmiissa kirjassa.

Kaikki tilauskanavamme ilmoittavat ennen ostoskoriin lisäämistä, mikäli kirjassa on tyhjiä paikanvaraajia.

Kirja kannattaa tarkistaa huolellisesti ennen tilaamista. Kirjan sivut, joita ei täytetä, tulostuvat tyhjinä.

Voinko luoda kirjastani PDF-tiedoston?

Kirjatilauksen yhteydessä on mahdollista tilata eBook Combi, joka on ePub -tiedostomuodossa.

Kirjasta ei voi tehdä PDF-tiedostoa.

Voinko jakaa kuvakirjani?

Kuvakirjan jakaminen ifolor Designerissa ei valitettavasti enää ole mahdollista. Kuvakirjan yhteydessä on mahdollista tilata sähköinen e-kirja.

Voit tilata kuvakirjastasi sähköisen version (ifolor eBook Combi) kuvakirjatilauksesi yhteydessä. eBook toimitetaan sähköpostiisi, kun kirja valmistuu. Se tehdään ePub-formaattiin. Voit katsella sähköistä kuvakirjaasi missä vain: tietokoneella, tabletilla tai puhelimella.

Mitä eroa on Designer-ohjelmalla ja netissä tehdyllä kuvakirjalla?

Designer- ohjelmalla tehdyn kirjan voit tallentaa omiin projekteihin, jolloin kirjan tekemisellä ei ole aikarajaa. Ohjelmalla voit muokata kuvapaikkoja ja tekstikenttiä, ja voit myös vaihtaa jo aiemmin tehdyn kirjan mallia toiseen sekä siirtää kirjan aukeamia. Lisäksi ohjelmassa on paljon muitakin ominaisuuksia, joita ei ole sivuilla tilattaessa.

HUOM! Mikäli olet aloittanut kuvakirjan teon esimerkiksi sivuilla, sama kuvakirja ei näy Designer-ohjelmassa tai sovelluksessa.

  Nettisivut ifolor Designer
Suunnittele ja muokkaa omia sivupohjia
✔️
✔️
Tallenna omat sivu- ja aukeamamallipohjasi
(kirjamallikohtaista) 
✔️
Lisää tekstiä minne tahansa ✔️
✔️
Aseta tekstille oletusfontti ✔️
Hyväksyy PNG-tiedostot  ✔️
✔️
Muuta kuvapaikkoja vapaasti ✔️
✔️
Työskentele offline-tilassa ✔️
Vaihda aukeamien paikkaa ✔️
✔️
Vaihda kuvakirjamallia  ✔️
Kopioi kuvakirjaprojekti ✔️
✔️
     
     
Siirrä kuvakirja toiselle koneelle (vaatii saman käyttöjärjestelmän) ✔️
Apuviivat ja apuruudukot ✔️
Tarkista kieliasu ✔️
     
Kuvakirjaopas ✔️
     
     
Projektin tallennusaika 90 päivää viimeisimmästä tallennuksesta Rajoittamaton
Projektin tallennuspaikka Online/ifolorin palvelin Paikallinen levy 
Nettiyhteys Tarvitaan Tarvitaan vain tilattaessa, ei suunnitteluvaiheessa
     
Ohjelman asennus Ei vaadi asennusta Vaatii asennuksen
Miten teen kuvakirjan?

Kokoa ensin kaikki kuvat laitteelle, jolla haluat kirjan tehdä. Kuvakirja aloitetaan valitsemalla kirjamalli, sivumäärä sekä kirjamallista riipuen kannen ja sisäsivujen materiaalin. Siirrä kuvat kuvapaikoille yksitellen, ja rajaa ne halutunlaisiksi. Suosittelemme tekemään kirjat ifolor Designer -ohjelmalla.

eBook Combi

Mikä on eBook Combi?

Voit tilata kuvakirjastasi sähköisen version (ifolor eBook Combi) kuvakirjatilauksesi yhteydessä. Se tehdään ePub-formaattiin. Voit katsella sähköistä kuvakirjaasi missä vain: tietokoneella, tabletilla tai puhelimella.

Huomaathan, että sähköistä versiota ei voi tilata Kuvakirjasesta.

Milloin saan tilaamani eBook Combin?

eBook Combi lähetetään tilauksessa antaamaasi sähköpostiosoitteeseen, kun kirjasi on valmistunut tuotannosta. Tulet saamaan eBook Combin ennen kuin fyysinen kuvakirjasi saapuu sinulle.

Voinko tilata eBookin jälkikäteen?

eBook Combi -tilaus tehdään samassa tilauksessa fyysisen kuvakirjan kanssa. Teknisistä syistä johtuen sen tilaaminen jälkikäteen ei valitettavasti ole mahdollista.

Kuinka kauan eBook on ladattavissa saamastani linkistä?

eBook Combi -linkki on voimassa 30 vuorokautta sähköpostin vastaanottamisesta.

Miksi en näe kirjani kansia selatessani eBookia?

Valitettavasti käytettävissä olevat epub-tiedostojen lukusovellukset näyttävät etukannet vain itse kirjastossa eikä takakansia laisinkaan.

Miten avaan eBookin?
Miten avaan eBookin Windows-laitteella?

Windows- käyttäjille suosittelemme ilmaista Thorium Reader-nimistä sovellusta.

  1. Hanki Throrium Reader Microsoft-storesta klikkaamalla tästä linkistä ja valitsemalla "Hanki Store-sovelluksessa".
  2. Kun lataus on valmis, lukee sinisessä painikkeessa " Avaa".
  3. Lataamasi ebook-tiedoston voit raahata katkoviivalla kehystetylle alueelle tai valita oikeasta ylänurkasta + -painikkeen, joka avaa tietokoneesi resurssienhallinnan. Tiedostoista haetaan ebook-tiedosto (sieltä minne sen tallensit) ja tuplaklikkaamalla tiedostoa se siirtyy Thorium Reader -lukuohjelmaan.
Miten avaan eBookin iOS- ja Apple-laitteilla?

Pääset selaamaan eBookia Applen laitteilla kun sinulla on Apple Books/Kirjat -lukusovellus.

Miten avaan eBookin Android-laitteella?

Android-käyttäjille suosittelemme Play-kaupasta ladattavaa "Google Play Kirjat"-sovellusta.

Valokuvat

Miksi kuvani ovat erikokoiset?

Valmistamme digikuvista tehtävät valokuvat automaattisesti kuvatiedostojen mittasuhteiden eli kuvasuhteen mukaan.

Kokoja ovat 10 x 10–15 cm, 11 x 11–17 cm, 13 x 13–19 cm tai 20 x 20–30 cm.

Tilausvaiheessa voit valita kuvan lyhyemmän sivun mitan, esimerkiksi 10 cm. Kuvan pitempi sivu määräytyy kuvaushetkellä kamerassa olevasta asetuksesta eli kuvasuhteesta. Tällä tavalla varmistamme sen, ettei kuvastasi rajaudu mitään pois.

Mikäli olet rajannut kuvia tai kuvasuhde on muuten epästandardi, kuvista tulee vastaavan mittasuhteen muotoisia.

Miten lasken kuvien kuvasuhteen?

Jos kuvasi pikselit ovat esimerkiksi: 3264 x 2448, saat kuvasuhteen selville jakamalla suuremman luvun pienemmällä esimerkiksi: 3264/2448= 1,33 Jakoluku kertoo kuvasuhteesi.

Alla on esimerkkejä kuvasuhteista ja siitä, miten kuvat valmistuvat 10-koossa:

4:3=1,33 eli 10x13 cm
3:2=1,5 eli 10x15 cm
16:9 =1,77. Tämä kuvakoko valmistetaan maksimikoossa 10x15 cm. Kuvan sivuille jää valkoiset reunat.
Full = kuvakoko voi vaihdella puhelimen mukaan. Tämä kuvakoko valmistetaan maksimikoossa 10x15 cm. Kuvan sivuille jää valkoiset reunat.

Tietokoneella näet kuvan pikselit/resoluution klikkaamalla kuvatiedoston kuvaketta hiiren oikealla näppäimellä. Valitse avautuvasta valikosta ”Ominaisuudet”. Löydät pikselikoon avautuvassa ikkunassa ”Tiedot”-välilehdeltä.

iPhone-puhelimella näet kuvan pikselikoon avaamalla kuvan ja raahaamalla sormella kuvaa ylöspäin.

Android-puhelimella näet tiedon avaamalla kuvan ja valitsemalla oikeasta alakulmasta kolme pistettä ja valitsemalla avautuvasta valikosta ”Tiedot”.

Mikä on kuvatiedostojen suositeltava minimitarkkuus?

Suositeltava minimitarkkuus valokuville on:

  • 10- ja 11-koko: noin 1024 x 768 pikseliä 
  • 13- ja 20-koko: noin 1600 x 1200 pikseliä 

Tilausohjelmat varoittavat mikäli resoluutio ei ole riittävä valittuun kokoon.

Mitkä ovat kuvien tarkat valotuskoot?

Kuvien pikselimääräiset valotusresoluutiot ovat:
Koko                                    Pikselit
10 x 13 (kuvasuhde 3:4)    - 1210 x 1613
10 x 15 (kuvasuhde 2:3)    - 1210 x 1815
11 x 15 (kuvasuhde 3:4)    - 1361 x 1815
11 x 17 (kuvasuhde 2:3)    - 1361 x 2042
13 x 17 (kuvasuhde 3:4)    - 1509 x 2012
13 x 19 (kuvasuhde 2:3)    - 1509 x 2264
20 x 27 (kuvasuhde 3:4)    - 3232 x 4309
20 x 30 (kuvasuhde 2:3)    - 3232 x 4848

Leveydeltään 10 - 13 cm kuvat valotetaan 301 dpi:n tarkkuudella.
Leveydeltään 20 cm kuvat valotetaan 400 dpi:n tarkkuudella.

Tuotantoteknisten syiden vuoksi kuvien reunoista leikkautuu keskimäärin 1-3 millimetriä lopullisesta kuvasta. Siksi aivan kuvan reunaan ei kannata sijoittaa mitään tärkeää.

Miksi kuvakoot ilmoitetaan muodossa 10-koko, 11-koko, 13-koko, 20-koko?

Tilausvaiheessa voit valita kuvan lyhyemmän sivun mitan, esimerkiksi 10 cm tai 13 cm. Tämän takia kuvakoko on nimetty lyhyemmän, valittavan mitan mukaan. Kuvan pitempi sivu määräytyy kuvaushetkellä kamerassa olevasta asetuksesta eli kuvasuhteesta. Tällä tavalla varmistamme sen, ettei kuvastasi rajaudu mitään pois.

Miten asetan tai muutan kamerani kuvasuhteen?

Voit muuttaa kameran kuvasuhteen kameran asetuksista. Suosittelemme valitsemaan kuvasuhteen 1:1, 4:3 tai 3:2.

Alla on esimerkkejä kuvasuhteista ja siitä, miten kuvat valmistuvat eri ko’oissa:

 

Kuvasuhde 10-koko 11-koko 13-koko 20-koko
1:1 10x10 cm 11x11 cm 13x13 cm 20x20 cm
4:3 10x13 cm 11x15 cm 13x17 cm 20x27 cm
3:2 10x15 cm 11x17 cm 13x19 cm 20x30 cm
16:9 10x15 cm (valkoiset reunat sivuilla) 11x17 cm (valkoiset reunat sivuilla) 13x19 cm (valkoiset reunat sivuilla) 20x30 cm (valkoiset reunat sivuilla)
Full
(yksi Android-puhelimien kuvasuhteista)
10x15 cm (valkoiset reunat sivuilla) 11x17 cm (valkoiset reunat sivuilla) 13x19 cm (valkoiset reunat sivuilla) 20x30 cm (valkoiset reunat sivuilla)

Mikäli olet rajannut kuvia, kuvista tulee vastaavan mittasuhteen muotoisia.

Voinko lisätä tekstiä tai reunuksia valokuviin?

Kuvatiedostoon voit lisätä tekstiä ja tehdä reunukset kuvankäsittelyohjelmalla, jolloin ne toistuvat myös valmiissa valokuvissa. Valotus- ja leikkausvaiheessa kuvan reunoilta rajautuu kuitenkin aina noin 0,5 - 2,0 mm, joten tärkeitä elementtejä ei kannata sijoittaa aivan kuvan reunaan. Kapeiden reunusten käyttöä ei samasta syystä suositella käytettävän, sillä ne saattavat leikkaantua pois.

Miten teetän värikuvat värifilmistä?

Lopetimme filmien kehityksen 17.7.2023.

Voinko tilata perinteisiä valokuvia negatiiveista?

Negatiivien kehitys päättyi 17.7.2023

Saako kertakäyttökamerasta teetettyä valokuvia?

Filminkehitys päättyi 17.7.2023

Voinko lähettää digikuvat teetettäväksi CD:ltä tai muistitikulta?

Emme enää tee kuvia muistimedioilta 17.7.2023 jälkeen.

Miten saan kehitettyä mustavalkoisia kuvia?

Kuvatuotteita tilatessa voit vaihtaa värilliset kuvat, tilauskanavasta riippuen, mustavalkoisiksi tilausvaiheessa. Valokuvatilauksessa se on mahdollista ifolor-sovelluksella iOS-laitteille, ja muussa tapauksessa värilliset kuvatiedostot on muutettava mustavalkoisiksi kuvankäsittelyohjelmalla ennen tilaamista. Retro- ja neliökuvia sen sijaan pystyy muuttamaan sivuillamme mustavalkoiseksi.

Saako diakuvista teetettyä valokuvia?

Emme valitettavasti kehitä diakuvista valokuvia.

Mistä saisin ideoita ja inspiraatiota valokuvilleni?

Inspiraatioartikkeleista löytyy paljon vinkkejä ja ajatuksia erilaisiin kuvien hyödyntämiseen ja kuvaamiseen liittyen. Katso vinkit!

Sisustus

Mitä sisustustuotteita teillä on valikoimissa?
Mitä kuvatiedostoja voin käyttää sisustustuotteisiin?

Netissä tilatessasi voit käyttää jpeg-, png- ja heic-kuvatiedostoja, ifolor Designer -ohjelma Windowsille hyväksyy png-, jpeg- ja heic-kuvatiedostoja ja ifolor Designer -Mac-laitteelle hyväksyy jpg-, tiff-, png-, bmp- sekä heic-tiedostoja.

Mikä on tauluissa ja julisteissa käytettävien kuvatiedostojen suositeltava minimitarkkuus?

Suositeltava minimitarkkuus kuvatiedostoille on noin 1600 x 1200 pikseliä, isommissa tauluissa n. 3000 x 4000 pikseliä. 

Tilausohjelmat varoittavat mikäli resoluutio ei ole riittävä valittuun kokoon/tuotteeseen.

Kuuluvatko kuvatuotteiden kiinnikkeet hintaan?

Meiltä tilattavat kuvatuotteet ovat valmiita ripustettavaksi. Ruuvit eivät sisälly toimitukseen.

Soveltuvatko kuvatuotteet ulkokäyttöön?

Emme suosittele sisustustuotteita ulkokäyttöön.

Mikä on taulusarja?

Haluatko parhaimman kuvasi esille erityisen näyttävästi? Taulusarjassa yksi kuva jaetaan automaattisesti kolmelle 40 x 60 cm pystytaululle.

Mitä eroa on julisteella ja tarrajulisteella?

Itseliimautuva tarrajuliste on helppo kiinnittää lähes mille tahansa pinnalle poistamalla julisteen takana oleva suojakalvo. Tarrajulisteen voi helposti irrottaa ja kiinnittää uudelleen. Kuvajuliste on näyttävän näköinen esimerkiksi kehystettynä.

Minkäkokoisia ovat suurimmat sisustustuotteet valikoimassanne?

Suurimmat taulut ja julisteet ovat 80 x 80 cm, 75 x 100 cm sekä taulusarja jossa on 3 kpl 40 x 60 cm kuvatulosteita.

Kuinka kauan kuvatuotteet pysyvät laadukkaina?

Suosittelemme välttämään korkeita lämpötiloja, ilmankosteutta sekä suoraa auringonvaloa, jotta sisustustuotteet säilyisivät vuosikymmeniä.

Mitä resoluutiovaroitus tarkoittaa?

Mikäli kuvatiedoston resoluutio ei ole riittävä, ohjelmamme ilmoittaa siitä. Tuolloin kuvatuotteesta tulee epätarkka ja rakeinen. Toki voit tilata taulun resoluutiovaroituksesta huolimatta, kts. tyytyväisyystakuu.

Mitä kannattaa ottaa huomioon sisustustuotetta tilatessa?

Aloita miettimällä, haluatko matta- vai kiiltäväpintaisen sisustustuotteen ja onko kuvatiedosto mustavalkoinen vai värillinen. Lisäksi suosittelemme ottamaan huomioon ripustuspaikan, seinämateriaalin, sisustustuotteen ripustuksen ja tuotteen koon.

Kuvalahjat

Mitä kuvalahjoja voin tilata ifolorilta?
Mikä on kuvalahjoissa käytettävien kuvatiedostojen suositeltava minimitarkkuus?

Suositeltava minimitarkkuus kuvatiedostoille on noin 1600 x 1200 pikseliä. 

Tilausohjelmat varoittavat mikäli resoluutio ei ole riittävä valittuun kokoon/tuotteeseen.

Voinko ostaa lahjakortin ifolorille?

Kyllä voit. Meiltä on mahdollista tilata 20 €, 50 € ja 100 € lahjakortteja. 

Minkä kokoisia palapelejä valmistatte?

Kuvapalapelejä on tilattavissa viidessä eri koossa:

50 palan palapeli: 30 x 20 cm
196 palan palapeli: 45 x 30 cm
500 palan palapeli: 54 x 40 cm
1000 palan palapeli: 68 x 44 cm
1500 palan palapeli: 90 x 60 cm

Voiko kuvamukin pestä astianpesukoneessa?

Suosittelemme mukin pesemistä käsin.

Mistä materiaalista kuvamuki on tehty?

Kuvamuki on tehty elintarvikekäyttöön sopivasta korkealaatuisesta keramiikasta.

Voiko kuvamukin lähettää suoraan lahjansaajalle?

Kyllä voi. Tilauksen toimitus- ja laskutusosoitteen voi määritellä erikseen. Toimitamme tilaukset vain Suomeen.

Kuvakalenterit

Kuinka monta kuvaa saan lisättyä kalenteriin?

Lisättävissä olevien kuvien määrä riippuu tilauskanavasta ja kalenterin mallista. Osassa malleista on mahdollista lisätä useamman kuvapaikan sivupohjia.

Mikä on kalentereissa käytettävien kuvatiedostojen suositeltava minimitarkkuus?

Suositeltava minimitarkkuus kuvatiedostoille on noin 1600 x 1200 pikseliä. 

Tilausohjelmat varoittavat mikäli resoluutio ei ole riittävä valittuun kokoon/tuotteeseen.

Mitä materiaalia kuvakalenterit ovat?

Seinä- ja panoraamakalenteriin on mahdollista valita kiiltävät tai silkkimatat sivut. Muut kalenterit valmistamme vain silkkimattana. Paperin paino on 250–290 g/m².

Minkä kokoisia seinäkalenterit ovat?

A3, A4 ja neliönmallinen 21 x 21 cm ovat tilattavissa olevat seinäkalenterikoot.

Onko kalenterissa tilaa omille merkinnöille?

Seuraaviin kalenterimalleihin on mahdollista tehdä kynällä omia merkintöjä:

Huom! Silkkimattapaperiin on mahdollista tehdä kynällä merkintöjä.

Kuvakortit

Mikä on kuvakorteissa käytettävien kuvatiedostojen suositeltava minimitarkkuus?

Suositeltava minimitarkkuus kuvatiedostoille on noin 1600 x 1200 pikseliä. 

Tilausohjelmat varoittavat mikäli resoluutio ei ole riittävä valittuun kokoon/tuotteeseen.

Kuinka suuri jättikortti on?

Jättikortti sekä jättitaitekortti ovat kokoa A4 eli 29,7 x 21,0 cm.

Voinko lähettää postikortin ulkomaille?

Kyllä, postikortin lähettäminen ulkomaille onnistuu tilaamalla tuote Postikortti, suoraan postiin joko nettisivuillamme tai ifolor-sovelluksella jolloin postikortti toimitetaan suoraan vastaanottajalle.

Kuuluvatko kirjekuoret korttien hintaan?

Kirjekuoret kuuluvat kaikkiin muihin korttimalleihin lukuunottamatta postikortteja.

Mistä löydän yksittäin tilattavien taitekorttien hinnat?

Taitekorttien hinnat voit tarkastaa täältä. Alkaen-hinta määräytyy yksittäin tilattavan kortin kappalemäärän mukaan.

Miten suunnittelen pääsiäiskortin?

Nettisivuiltamme löytyy useita valmiita korttipohjia pääsiäiseen. Lisää vain oma kuva ja teksti ja tilaa.

Miten suunnittelen äitienpäiväkortin?

Nettisivuiltamme löytyy useita valmiita korttipohjia äitienpäivään. Lisää vain oma kuva ja teksti ja tilaa.

Miten suunnittelen hääkutsut?

Nettisivuiltamme löytyy useita valmiita korttipohjia hääkutsuihin. Lisää vain oma kuva ja teksti ja tilaa. 

Miten suunnittelen kiitoskortit?

Nettisivuiltamme löytyy useita valmiita korttipohjia kiitoskortteihin. Lisää vain oma kuva ja teksti ja tilaa.

Miten suunnittelen ystävänpäiväkortin?

Nettisivuiltamme löytyy useita valmiita korttipohjia ystävänpäiväkortteihin. Lisää vain oma kuva ja teksti ja tilaa. 

Miten suunnittelen joulukortit?

Nettisivuiltamme löytyy useita valmiita korttipohjia joulukortteihin. Lisää vain oma kuva ja teksti ja tilaa.

Tilauskanavat

Nettisivut

Miten voin kirjautua sivuille?

Pääset kirjautumaan sivuille sivun ylälaidassa olevasta "Kirjaudu"-kohdasta tai puhelimella/tabletilla vasemmasta yläkulmasta aukeavasta valikosta. Tilaaminen on mahdollista myös ilman rekisteröitymistä.

Miten vaihdan salasanani sivuille?

Salasanan voit vaihtaa "kirjaudu" otsikon alta ja valitsemalla "vaihda salasana".

Mitä tiedostomuotoja voin käyttää?

Kotisivumme hyväksyvät kuvatiedostot jotka ovat JPEG/JPG/PNG/HEIC-muodossa.

Voinko vaihtaa kirjamallia, vaikka olen jo aloittanut kirjaprojektin?

Netissä aloitettua kuvakirjan mallia ei voi vaihtaa. Suosittelemme kuvakirjan tekoon ilmaista ifolor Designer -ohjelmaa, jossa on laajat muokkausmahdollisuudet ja voit myös vaihtaa kirjamallia lennosta.

Huom! ifolor Designer -ohjelma sekä ifolor-sovellus tallentavat kaikki projektit laitekohtaisesti. Nettisivuilla aloittamasi kuvakirja ei näy Designer-ohjelmassa tai sovelluksessa. 

Miten lisään tai poistan kirjan sivuja?

Voit lisätä sivuja kirjaan muokkaamisvaiheessa. Kuvakirjan aukeama-yhteenvedon alapuolelta löydät "Lisää sivuja" -ikonin jota painamalla saat lisättyä sivuja. Samasta paikasta pääset myös poistamaan sivuja halutessasi.

Voinko netissä siirtää kirjan sivujen paikkaa?

Yksittäisten sivujen paikkaa ei ole mahdollista vaihtaa, mutta voit siirtää aukeamia raahaamalla.

Voinko tallentaa tuotteeni netissä?

Netissä on mahdollista tallentaa kaikki kuvatuoteprojektit 90 vuorokaudeksi. Löydät tallentamasi tuotteet kirjautumalla sivuille ja valitsemalla otsikon "Tuotteeni". Tallennusaikaa on mahdollista jatkaa kun käy muokkaamassa tallessa olevaa tuotetta ja tallentamalla sen uudestaan. Huom! Ei koske digikuvia.

Kuinka kauan tallentamani tuotteet säilyvät netissä?

Tallentamasi tuotteet säilyvät sivuilla 90 vuorokautta. Tallennusaikaa on mahdollista jatkaa, kun käy muokkaamassa tallessa olevaa tuotetta ja tallentamalla sen uudestaan.

Huom! Ei koske digikuvia.

Voinko jatkaa netissä tallentamaani kuvakirjaa toisella laitteella?

Tallennuksen jälkeen voit muokata kuvatuotettasi myös toisella laitteella kirjautumalla nettisivuillemme.

Miksi en löydä tallentamaani kuvakirjaa sivuilta?

Onpa harmillista. Syynä on todennäköisesti se, että tallennuksesta on kulunut yli 90 vuorokautta tai projektin tallentaminen on unohtunut.

Miksi kuvien lataus sivuille kestää niin kauan?

Asian ratkaisemiseksi voit kokeilla alla olevia vaihtoehtoja:

  • Tarkista että kuvasi ovat jpeg-, jpg-, png- tai heic-muodossa.
  • Voit kokeilla selaimen välimuistin tyhjennystä
  • Voit kokeilla tehdä tilausta toisella selaimella, esimerkiksi Google Chrome
  • Tarkista nettiyhteytesi
Mitä resoluutiovaroitus tarkoittaa?

Ohjelmamme ilmoittaa, mikäli kuvatiedoston resoluutio ei ole riittävä. Mikäli ohjelmamme varoittaa huonosta resoluutiosta, tulee kuvasta tällöin epätarkka ja rakeinen. Mikäli kuitenkin haluat tilata tuotteen resoluutiovaroituksesta huolimatta, ei kaupanpurkuoikeutta enää ole.

Miten kuvat tulostuvat kuvapaikkaan?

Asettele ja rajaa kuvat itse kuvapaikalle siten, että kaikki kuvassa olevat tärkeät elementit tulevat näkyviin, esim. henkilöiden kasvot, lemmikin häntä jne.

ifolor Designer -ohjelma Windowsille

Mistä voin ladata ifolor Designer -ohjelman?

Voit ladata ifolor Designer -ohjelman sivuiltamme osoitteessa ifolor.fi/lataa-ohjelmia.

Mistä löydän tekemäni kuvakirjan ohjelmasta?

Ifolor Designer tallentaa kaikki projektit koneesi kovalevylle. Löydät projektisi kohdasta "Omat projektit".

Mitä tiedostomuotoja voin käyttää?

Windows Designer hyväksyy kuvatiedostot, jotka ovat JPEG/JPG/PNG/HEIC -muodossa.

Miksi Designer-ohjelma hidastelee?

Tarkista ohjelmasta onko ohjelmasta saatavilla päivitystä. Nettiyhteyden nopeus, kuvien koko ja määrä sekä netin paikalliset ruuhkat ja ongelmat vaikuttavat lähetyksen nopeuteen.

Voinko lisätä tai poistaa sivuja ifolor Designer-ohjelmalla?

Klikkaa vasemman reunan valikosta "Vaihtoehdot". Täältä pääset valitsemaan kirjan sivumäärän pudotusvalikosta.

Voiko ohjelmassa siirtää jo valmiiden sivujen paikkaa?

ifolor Designer -ohjelmalla aloitetuissa kirjaprojekteissa voit siirtää aukeamien paikkaa, ei yksittäisten sivujen. Aukeamien paikkaa siirrät vasemmassa palkissa, kun kohta "Kirja"-on valittuna, tällöin ohjelma näyttää kirjan aukeamat allekkain.

Siirrä aukeamia raahaamalla ne haluttuun kohtaan listassa, eli tartu hiirellä aukeamaan ja raahaa aukeama sivut-palkissa ylöspäin tai alaspäin ja päästä, kun aukeama on oikeassa kohdassa.

Olen aloittanut kirjaprojektin, mutta haluan vaihtaa kirjamallia?

Voit vaihtaa kirjamallin projektin ollessa auki klikkaamalla ylhäältä "Tiedosto". Esiin tulee alasvetovalikko ja täältä klikataan "Vaihda kirjamalli".

Onko ohjelmassa mahdollista jakaa kuvakirjasta katseluversio?

Kuvakirjaa ei ole enää mahdollista jakaa ifolor Designer -ohjelmassa. Vaihtoehtoisesti voit tilata kuvakirjastasi sähköisen version, eBook Combin, kun lisäät kuvakirjasi ostoskoriin.

Onko ohjelman kautta mahdollista tilata tuotteita muualle kuin Suomeen?

Ohjelma on maakohtainen ja toimitusmaan valinta tehdään ohjelman latauksen yhteydessä.

Ohjelma antaa resoluutiovaroituksen, mitä se tarkoittaa?

Ohjelmamme ilmoittaa, mikäli kuvatiedoston resoluutio ei ole riittävä. Mikäli ohjelmamme varoittaa huonosta resoluutiosta, tulee kuvasta tällöin epätarkka ja rakeinen. Mikäli kuitenkin haluat tilata tuotteen resoluutiovaroituksesta huolimatta, ei kaupanpurkuoikeutta enää ole. 

Voinko jatkaa aloittamaani kirjaa toisella tietokoneella?

Kyllä voit. Oletuksena kirjan tiedot tallentuvat kovalevylle Documents/Tiedostot- kansioon -> C:\Users\KÄYTTÄJÄ\Documents\ifolor\Photobooks-kansioon. Photobooks-kansiossa löydät kirjan/kirjojen nimeä kantavan kansion, esim. ”Deluxe, A4 pysty ”.

Jotta saat tiedoston kopioitua, klikkaa tätä hiiren oikealla, ja valitse ”Kopioi”.

Avaa tämän jälkeen muistitikku, ja liitä kopioitu kirjaprojekti siihen. Voit tehdä sen joko näppäinyhdistelmällä CTRL + V, tai klikkaamalla hiiren oikealla ja valitsemalla ”Liitä”.

Kun liität muistitikun uuteen tietokoneeseen, tulee kopioitu tiedosto liittää toisessa koneessa samaiseen Photobooks-kansioon, eli C:\Käyttäjät\”Käyttäjänimi\Tiedostot\Ifolor\Photobooks

Jotta oletuskansio mainitusta polusta löytyy tulee toisella koneella olla jo asennettuna Designer-ohjelma.

Kun tämä on tehty, avaa Designer-ohjelma. Kirjaprojektin pitäisi nyt näkyä Designer-ohjelmassa, ja olla siellä avattavissa, muokattavissa tai tilattavissa.

Ohjelma ei päästä tilauksessa eteenpäin, vaikka olen tarkastanut tuotteeni, eikä "OK" painike aktivoidu. Mitä voin tehdä?

Ongelma johtunee näytön asetuksistasi. Designer-ohjelma ei toimi optimaalisesti, mikäli näytön koko ei ole oletus-asetuksella eli "100%".

Tarkista ja korjaa tilanne näin (Windows 10):

Klikkaa työpöytää hiiren oikealla painikkeella ja valitse "Näytön asetukset/Display settings". Säädä näytön koko asetukselle "100%"(Suositeltu/Recommended), kohdassa "Muuta tekstin kokoa, sovelluksia ja muita kohteita/Change the size of text, apps and other items" klikkaamalla vetovalikossa olevaa palkkia, ja raahaamalla tätä vasemmalle. Muutoksen jälkeen joudut kirjautumaan koneeltasi ulos. Tämän jälkeen, kun Designer-ohjelma avataan, pitäisi ongelman olla ratkaistu ja pääset etenemään tilauksessa.

Voinko luoda kirjasta kopion?

Voit luoda kirjasta kopion viemällä hiiren ohjelman aloitusnäkymässä olevan projektin päälle ja klikkaamalla oikealla olevaa neliölaatikkoa. Valitse pudotusvalikosta "luo kopio".

ifolor Designer Macille

Mistä voin ladata ifolor Designer -ohjelman Macille?

Voit ladata ifolor Designer -ohjelman sivuiltamme tai AppStoresta.

Mistä löydän tekemäni kuvakirjan ohjelmasta?

Ifolor Designer tallentaa kaikki projektit koneesi kovalevylle. Löydät projektisi kohdasta "omat projektit".

Mitä tiedostomuotoja voin käyttää?

Mac Designer hyväksyy kuvatiedostot, jotka ovat JPEG/JPG/JP2/PNG/TIFF/BMP/HEIC/GIF -muodossa.

Miksi Designer-ohjelma hidastelee?

Tarkista ohjelmasta onko ohjelmasta saatavilla päivitystä. Nettiyhteyden nopeus, kuvien koko ja määrä sekä netin paikalliset ruuhkat ja ongelmat vaikuttavat lähetyksen nopeuteen.

Miten voin lisätä ja poistaa sivuja ifolor Designer -ohjelmassa?

Avaa kirjaprojektisi ja valitse ohjelman vasemmalta puolelta näkymäksi ”Vaihtoehdot”.

Valitse sitten kohdasta ”Sivumäärä” haluamasi sivumäärä.

Voiko ohjelmassa siirtää jo valmiiden sivujen paikkaa?

ifolor Designer -ohjelmalla aloitetuissa kirjaprojekteissa voit siirtää aukeamien paikkaa, ei yksittäisten sivujen. Aukeamien paikkaa siirrät klikkaamalla "Sivut"- kohdassa, joka löytyy muokattavan kuvakirjan yläpuolella.

Siirrä aukeamia raahaamalla ne haluttuun kohtaan listassa, eli tartu hiirellä aukeamaan ja raahaa aukeama sivut-palkissa oikealle tai vasemmalle ja pudota, kun aukeamien väliin tulee iso viiva näkyviin.

Voinko vaihtaa kirjamallia?

Voit vaihtaa kirjamallin projektin ollessa auki klikkaamalla kirjamallin perässä olevasta i-painikkeesta ja kohdasta "Vaihda kirjamalli".

Voiko ohjelmassa tallentaa tietyn fontin?

Kyllä voi. Tuplaklikkaa muokkausnäkymässä tekstipaikkaa, ja valitse sitten ylös tulevasta valikosta kynäikoni, niin pääset laajennettuun tekstieditoriin.

Valitse sieltä haluttu fontti ja koko ja paina vasemmalta Tallenna tekstityyli, jonka jälkeen klikkaat Muista tekstityyli -laatikkoa.

Saat sen myös halutessasi pois samalla tapaa klikkaamalla laatikossa näkyvää, tallennettua fonttia ja valitsemalla Unohda tekstityyli.

Onko ohjelmassa mahdollista jakaa kuvakirjaa?

Kuvakirjaa ei ole enää mahdollista jakaa ifolor Designer -ohjelmassa. Vaihtoehtoisesti voit tilata kuvakirjastasi sähköisen version, eBook Combin, kun lisäät kuvakirjasi ostoskoriin.

Olen valinnut väärän toimitusmaan Mac Designer-ohjelmassa. Voinko vaihtaa sen?

Kyllä voit. Avaa Finder. Valitse ohjelmat (apps). Valitse näppäinyhdistelmä Shift + Control + Command. Tuplaklikkaa ifolor Designer-kuvaketta ja pääset vaihtamaan toimitusmaata.

Ohjelma antaa resoluutiovaroituksen, mitä se tarkoittaa?

Ohjelmamme ilmoittaa, mikäli kuvatiedoston resoluutio ei ole riittävä. Mikäli ohjelmamme varoittaa huonosta resoluutiosta, tulee kuvasta tällöin epätarkka ja rakeinen. Mikäli kuitenkin haluat tilata tuotteen resoluutiovaroituksesta huolimatta, ei kaupanpurkuoikeutta enää ole.

Voinko jatkaa aloittamaani kirjaa toisella tietokoneella?

Kirjat tallentuvat koneen kiintolevylle. Voit kopioida kirjaprojektin kiintolevyltä muistitikulle viemällä hiiren ohjelman aloitusnäkymässä olevan projektin päälle ja klikkaamalla hiiren kakkospainiketta. Saat pudotusvalikon, josta valitaan “näytä finderissa”. Jotta voit avata projektin, tulee toisella koneella olla jo asennettuna Designer-ohjelma.

Voinko luoda kirjasta kopion?

Voit luoda kirjasta kopion viemällä hiiren ohjelman aloitusnäkymässä olevan projektin päälle ja klikkaamalla hiiren kakkospainiketta. Saat pudotusvalikon, josta löytyy “luo kopio”.

Kuvien asettelu

Asettele ja rajaa kuvat itse kuvapaikalle siten, että kaikki kuvassa olevat tärkeät elementit tulevat näkyviin, esim. henkilöiden kasvot, lemmikin häntä jne.

ifolor-sovellus iOS-laitteille

Mistä voin ladata ifolor-sovelluksen iOS-laitteelle?

Voit ladata ifolor-sovelluksen iOS-laitteelle AppStoresta.

Mitä tiedostomuotoja voin käyttää?

Ifolor-sovellus iOS-laitteille hyväksyy kuvatiedostot jotka ovat JPEG/JPG/HEIC/PNG/BMP/JP2/GIF/TIFF -muodossa.

Miksi ifolor-sovellus hidastelee?

Suosittemme tarkistamaan, että sinulla on uusin versio sovelluksestasi. Voit tarkistaa sen AppStoresta. Jos tiedonsiirto ei onnistu, voi ongelma johtua nettiyhteyden hitaudesta tai puhelimen muisti voi olla vähissä. Voit myös kokeilla sammuttaa ja käynnistää laite uudelleen.

Miten voin muuttaa kirjan sivumäärää ifolor- sovelluksessa?

iPhonelle asennetulla ifolor-sovelluksella vaihdat sivumäärän seuraavalla tavalla: Kun kirja on auki, valitse sovelluksen oikeasta yläkulmasta kuvake jossa on 3 pistettä. Valitse sen jälkeen "Asetukset", ja vaihda sivumäärä.

iPadille asennetulla ifolor-sovelluksella vaihdat sivumäärän seuraavalla tavalla: Kun kirja on auki, valitse sovelluksen oikeasta yläkulmasta "Asetukset" (kuvake, jossa on allekkain kaksi vaakasuoraa palkkia) ja vaihda sivumäärä.

Miten voin siirtää kirjan sivuja ifolor-sovelluksessa?

Sovelluksessa voit siirtää aukaman paikkaa raahaamalla aukeaman haluttuun kohtaan listassa.

Voinko vaihtaa kirjamallia ifolor-sovelluksessa?

Kirjamallin vaihto on mahdollista ifolor Designer -ohjelmassa. Sovelluksessa se ei ole mahdollista.

Voinko vaihtaa toimitusmaata?

Toimitusmaan vaihto on mahdollista. Avaa sovellus ja valitse vasemmasta ylänurkasta kuvake, jossa on 3 viivaa allekkain ja valitse täältä asetukset. HUOM! Tilaus- ja toimitusosoitteen on oltava samassa maassa.

Mitä huono resoluutio -varoitus tarkoittaa?

Ohjelmamme ilmoittaa, mikäli kuvatiedoston resoluutio ei ole riittävä. Mikäli ohjelmamme varoittaa huonosta resoluutiosta, tulee kuvasta tällöin epätarkka ja rakeinen. Mikäli kuitenkin haluat tilata tuotteen resoluutiovaroituksesta huolimatta, ei kaupanpurkuoikeutta enää ole.

Kuvien asettelu

Kuvat tulee asetella ja rajata itse kuvapaikalle siten, että kaikki kuvassa olevat tärkeät elementit tulevat näkyviin, esim. henkilöiden kasvot, lemmikin häntä jne.

ifolor-sovellus Androidille

Mistä voin ladata ifolor-sovelluksen Androidille?

Voit ladata ifolor- sovelluksen Android-laitteellesi Play-kaupasta.

Mitä tiedostomuotoja voin käyttää?

Ifolor-sovellus Androidille hyväksyy kuvatiedostot jotka ovat JPEG/JPG/HEIC/PNG/BMP/GIF-muodossa.

Miksi ifolor-sovellus hidastelee?

Suosittemme tarkistamaan, että sinulla on uusin versio sovelluksestasi. Voit tarkistaa sen Play-kaupasta. Jos tiedonsiirto ei onnistu, voi ongelma johtua nettiyhteyden hitaudesta tai puhelimen muisti voi olla vähissä. Voit myös kokeilla sammuttaa ja käynnistää laite uudelleen.

Miten voin muuttaa kirjan sivumäärää ifolor- sovelluksessa?

Androidille asennetulla ifolor-sovelluksella vaihdat sivumäärän seuraavalla tavalla:

  • Avaa kirjaprojektisi ja klikkaa ylhäällä keskellä olevista kahdesta kuvakkeesta oikeanpuoleista kuvaketta.
  • Vieritä alas viimeiselle aukeamalle ja valitse lisää tai poista sivuja.
Miten voin siirtää kirjan sivuja ifolor-sovelluksessa?

Voit siirtää ainoastaan kirjan aukeamia pitämällä aukeaman päällä sormea ja liikuttamalla sitä haluttuun paikkaan.

Voinko vaihtaa kirjamallia ifolor-sovelluksessa?

Kirjamallin vaihto on mahdollista ifolor Designer -ohjelmassa. Sovelluksessa se ei ole mahdollista.

Miten voin vaihtaa toimitusmaan?

Klikkaa vasemmalta ylhäältä hampurilaisvalikkoa ja valitse "asetukset". Täältä pääset valitsemaan toimitusmaan. HUOM! Tilaus- ja toimitusosoitteen on oltava samassa maassa.

Mitä resoluutiovaroitus tarkoittaa?

Ohjelmamme ilmoittaa, mikäli kuvatiedoston resoluutio ei ole riittävä. Mikäli ohjelmamme varoittaa huonosta resoluutiosta, tulee kuvasta tällöin epätarkka ja rakeinen. Mikäli kuitenkin haluat tilata tuotteen resoluutiovaroituksesta huolimatta, ei kaupanpurkuoikeutta enää ole.

Kuvien asettelu

Kuvat tulee asetella ja rajata itse kuvapaikalle siten, että kaikki kuvassa olevat tärkeät elementit tulevat näkyviin, esim. henkilöiden kasvot, lemmikin häntä jne.

Asiakastiedot

Miten tilaan tai peruutan uutiskirjeen?

Voit tilata uutiskirjeen täältä »

Jos haluat perua uutiskirjeen, tee se sähköpostiisi tulleen uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.

Jos haluat muuttaa sähköpostiosoitteen, johon uutiskirje tulee: peru vanhaan sähköpostiisi tullut uutiskirje kirjeen lopussa olevasta linkistä. Tämän jälkeen tilaa uutiskirje uudella sähköpostiosoitteella osoitteessa http://www.ifolor.fi/uutiskirje.

Asiakastietojen poisto

Ota yhteyttä Ifolorin tietosuojavastaavaan: tietosuojavastaava@ifolor.fi.

Kauanko tilaukseni on ifolorilla tallessa?

Tilaukset säilyvät järjestelmässämme 30 päivää niiden valmistumisesta.

Voinko peruuttaa tilaukseni?

Tilauksen peruuttaminen tai muuttaminen ei ole mahdollista tilauksen vahvistamisen jälkeen, koska sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan asiakkaan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi.

Tilaus ja toimitus

Kuinka pitkä toimitusaika on?

Voit tarkistaa keskimääräiset toimitusajat Toimitusajat-sivulta.

Voinko tehdä muutoksia tilaukseeni?

Tilauksen peruuttaminen tai muuttaminen ei ole mahdollista tilauksen vahvistamisen jälkeen, koska sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan asiakkaan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi.

Voinko tehdä lisätilauksen jo tekemästäni tilauksesta?

Tilauksesi valmistumisen yhteydessä saat sähköpostiisi valmistumisviestin joka sisältää myös lisätilauslinkin.

Voit lähettää valmistumisviestin ystävillesi sähköpostiin ja he voivat itse tilata linkistä tuotetta (poislukien valokuvat) 30:n päivän ajan.

Meillä tehdyt tilaukset säilyvät lisätilauksia varten 30 päivän ajan tilauksen valmistumisesta. Kun tilaat meiltä toisen henkilön tekemän tuotteen, muistathan aina pyytää alkuperäiseltä tilaajalta luvan tilaukseesi. 

Miten saan tilausvahvistuksen?

Tilausvahvistus toimitetaan tilauksessa ilmoitettuun sähköpostiin. Mikäli et saa tilausvahvistusta, suosittelemme tarkistamaan roskapostit sekä mahdollisen "tarjoukset"-kansion.

Miksi tilaukseni toimitetaan useassa eri lähetyksessä?

Tuotantomme on pitkälti automatisoitu varmistaaksemme eri tuotteille luvatut toimitusajat. Tilatut tuotteet valmistuvat eri tuotantolinjoilta eri aikaan. Tästä syystä ostokoriin tilatut tuotteet toimitetaan useana erillisenä lähetyksenä. 

Miten postikulut muodostuvat?

Postituskulut nousevat portaittain tilattujen tuotteiden perusteella. Ne sisältävät postikulut, pakkaustyön sekä pakkausmateriaalin. Automaation vuoksi emme valitettavasti voi yhdistää eri sovelluksilla tai eri aikaan tehtyjä tilauksia samaan postitukseen. 

Voinko yhdistää kaksi eri tilausta?

Tilausten yhdistäminen ei ole mahdollista.

Voinko tilata ilman rekisteröitymistä?

Kyllä voit. Palvelu tosin mahdollistaa keskeneräisten tuotteiden tallentamisen myöhempää muokkausta ja tilausta varten. Huom! Tuotteet ovat tallessa 90 vuorokautta.  

Voinko tilata tuotteita suoraan lahjan saajalle?

Kyllä voit. Tilausvaiheessa voit valita erillisen toimitusosoitteen, jolloin tuote toimitetaan suoraan vastaanottajalle. Mikäli maksutavaksi on valittu lasku, lasku toimitetaan tilaajan sähköpostiin.

Jotta vastaanottaja saa noutoilmoituksen, muistathan lisätä vastaanottajan puhelinnumeron tilausvaiheessa.

Voinko muuttaa toimitusosoitteen jo tekemääni tilaukseen?

Olethan tässä tapauksessa yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mikä taho toimittaa tilaukseni?

Toimitamme lähetykset Postin kautta.

Voiko toimitusaikaan vaikuttaa?

Tilaukset valmistetaan tulojärjestyksessä ja isoissa työerissä, joten emme valitettavasti voi vaikuttaa yksittäisen tilauksen tuotantoaikaan.

Miten toimitatte tuotteet?

Pikkupaketit jaetaan vastaanottajan kotiovelle Postin päiväjakelun mukana 2-5 arkipäivän kuluessa lähetyksen saapumisesta Postille. Koosta riippuen lähetys jätetään joko luukkuun/laatikkoon tai oven taakse, ja Posti suojaa paketin tarvittaessa säältä. Saat tiedon lähetyksen luovutuksesta OmaPosti-sovelluksessa tai tekstiviestillä/sähköpostilla. Mikäli lähetystä ei voida jättää oven taakse, se viedään noudettavaksi noutopisteeseen ja siitä toimitetaan sähköinen saapumisilmoitus. Huom. Pikkupaketti ovelle -palvelu ei ole saatavilla Ahvenanmaalla.

Postipaketit toimitetaan lähimpään vapaaseen Postin noutopisteeseen 1-3 arkipäivän kuluessa lähetyksen saapumisesta Postille, ja saat tiedon noudettavasta paketista OmaPosti-sovelluksessa tai tekstiviestillä/sähköpostilla.

Huomioithan, että Posti säilyttää postipaketteja normaalisti VAIN viikon ajan (7 vrk) saapumisilmoituksesta.

Lähetyksen seuranta aktivoituu OmaPosti-sovelluksessa puhelinnumeron perusteella, joten varmistathan tilatessasi että puhelinnumero on sama kuin numerosi OmaPostissa. Mikäli puhelinnumeroa ei ole tilausvaiheessa ilmoitettu, on lähetyksen seurantatunnus tallennettava manuaalisesti OmaPostiin, jotta voit seurata saapuvaa lähetystä.

Mistä saan tilaukseni lähetystunnuksen?

Kun tilauksesi on lähetetty, saat sähköpostiisi toimitusvahvistuksen, jossa näkyy lähetyksen seurantatunnus. Kun Posti on vastaanottanut paketin kuljetettavakseen, voi sen kulkua seurata OmaPostissa tai posti.fi:ssä lähetyksen seurannassa.

Maksutavat

Mitä maksutapoja on mahdollista käyttää?

Netissä voit valita maksutavaksi maksukortin, verkkomaksun tai laskun. Designer-ohjelmassa sekä sovelluksessa voit valita maksutavaksi laskun tai maksukortin/luottokortin. Lasku toimitetaan tilauksen mukana samassa laatikossa. Mikäli tilauksessa on erillinen toimitusosoite, lähetetään lasku tilaajan sähköpostiin.

Näkyykö tilaukseni laskulla arvonlisävero?

Kyllä näkyy.

Näkyykö laskullani y-tunnus?

Kyllä näkyy.

Olen maksanut laskuni kahdesti, mitä voin tehdä?

Mikäli sinulla herää kysymyksiä laskusta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mistä löydän laskuni?

Lasku lähetetään tilauksen mukana samassa laatikossa. Mikäli tilauksesi toimitetaan useammassa lähetyksessä, on lasku yhdessä näistä lähetyksistä. Mikäli tilauksellasi on eri toimitusosoite, toimitetaan lasku tilaajan sähköpostiin. E-lasku on mahdollista tilata omasta verkkopankista. Mikäli sinulla herää kysymyksiä laskusta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miksi maksukehotus lähetetään sähköpostitse?

Mikäli emme ole saaneet suoritusta alkuperäisestä laskusta, lähetämme ensimmäisen maksuhuomautuksen tilauksessa ilmoitettuun sähköpostiin. Toisen maksuhuomautuksen lähetämme kirjeitse kotiin.

Alennukset ja etukoodit

Voinko yhdistää tarjouksia?

Tarjouksia ei voi valitettavasti yhdistää.

Mihin syötän etukoodin tilatessani?

Näin käytät koodia tilauksissa:

Nettisivuilla: Aktivoi etu syöttämällä koodi tilauksen 3. vaiheessa (Yhteenveto) maksutavan syöttämisen jälkeen Kampanjakoodi-kenttään.

Designer-ohjelmassa (Windows/Mac): Syötä koodi tilauksen 3. vaiheessa Kampanjakoodi-kenttään ja paina Käytä.

ifolor-sovelluksessa (Android/iOS): Syötä koodi tilauksen 3. vaiheessa (Yhteenveto) maksutavan valinnan jälkeen "Lisää etukoodi tai lahjakortti" -kenttään.

Haluan käyttää etukoodiani, mutta tilausjärjestelmä ehdottaa toista hintaa.

Järjestelmämme valitsee automaattisesti aina asiakkaalle edullisimman hinnan. Mikäli sivuilla on parempi tarjous kuin etukoodilla, järjestelmä ilmoittaa asiasta. Mikäli nettisivujen avoin alennus on sama kuin etukoodilla, käytetään nettisivujen hintaa ja tästä ei tule erillistä ilmoitusta.

Voinko käyttää etukoodia ja lahjakorttia samassa tilauksessa?

Kyllä voit netissä tilatessasi. Syötä ensin lahjakorttisi koodi ja tämän jälkeen mahdollinen etukoodi. Lahjakortin voi käyttää useammassa erässä. Lahjakortista jäävä arvo tallentuu asiakastilillesi ja voit käyttää arvoa seuraavan tilauksesi yhteydessä kun valitset maksutavaksi laskun. Et näe lahjakortin arvoa tilausvaiheessa, vaan vasta laskulla.

Miksi etukoodini ei toimi?

Tarkistathan etukoodisi tarjousehdot ja voimassaolo. Ota tarvittaessa asiakaspalveluun yhteyttä kertomalla etukoodi, tilattava tuote ja määrä.

Tarjousaika päättyi ennenkuin kerkesin tekemään tilauksen, voinko silti hyödyntää tarjousta?

Tarjoukset ovat voimassa aina tietyn ajan eikä tarjousta voi lisätä jälkikäteen.

Tyytyväisyystakuu

Sain viallisen tuotteen, mitä voin tehdä?

Annamme kaikille ifolorin tuotteille tyytyväisyystakuun. Mikäli tilaamassasi tuotteessa on suunnittelu- tai valmistusvirhe, tai kuljetuksen aikana syntynyt vaurio, saat uuden vastaavan tuotteen tilalle.

On kuitenkin muutamia tilanteita, joissa tyytyväisyystakuu ei ole voimassa:

  • Vahingossa tehty tuplatilaus 
  • Olet tilannut väärän muotoisen tai kokoisen tuotteen 
  • Olet tilannut väärän tuotteen ja/tai siinä on vääriä ominaisuuksia, esim. kuvakirja on vahingossa tilattu kierresidonnalla 
  • Erikoistarjous, alennuskoodi tai kuponki on jo käytetty

Suosittelemme aina käyttämään esikatselu-toimintoa ja tarkastamaan huolellisesti että kuvien rajaus on haluamasi.

Palautteet

Minne voin antaa palautetta?

Palautteesi on meille tärkeää. Asiakaspalvelumme on auki arkisin 9.00 - 17.00.

Löytyykö ifolor sosiaalisesta mediasta?
Missä Ifolor sijaitsee?

Suomessa Ifolor sijaitsee Vantaalla.

Mistä löydän ifolorilla olevat avoimet työpaikat?

Ilmoitamme uusista työpaikoista täällä »

 

Tekniset ongelmat

Saan virheilmoituksen, kun lataan digikuvia sivuille.

Suosittelemme tekemään välimuistin tyhjennyksen. Mikäli tästä ei ole apua, niin suosittelemme vaihtamaan selainta. Valokuvien tilaus on istuntokohtainen, eikä kuvia voi tallentaa. Mikäli aikaa on kulunut jo tunti tai kaksi, kannattaa ladatut kuvat tilata. Kuvat pysyvät sivuston muistissa muutaman tunnin ajan.

ifolor Designer -ohjelma on jumiutunut.

Mikäli ohjelma ei päästä sinua eteenpäin, antaa ohjelma sinulle virheilmoituksen. Mikäli et pääse ohjelmassa eteenpäin, nappaa virheilmoitus talteen ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mitä kuvakorjailu tarkoittaa?

Meillä on käytössä automaattinen kuvakorjailu, mikä analysoi jokaisen kuvan ja tekee sen perusteella tarvittavia korjauksia kuvaan. Jokainen kuva saa sille räätälöidyn korjailun. Se vaikuttaa mm. terävöitykseen, kontrastiin, kirkkauteen ja väritasapainoon. Tällä varmistamme mahdollisimman laadukkaan lopputuloksen. Kuvakorjailun voi halutessaan ottaa pois käytöstä.

Kuvien asettelu

Kuvat tulee asetella ja rajata itse kuvapaikalle siten, että kaikki kuvassa olevat tärkeät elementit tulevat näkyviin, esim. henkilöiden kasvot, lemmikin häntä jne.

Mikä on kuvatiedostojen suositeltava minimitarkkuus?

Suositeltava minimitarkkuus valokuville on:

  • 10- ja 11-koko: noin 1024 x 768 pikseliä 
  • 13- ja 20-koko: noin 1600 x 1200 pikseliä 
  • Kuvatuotteille: noin 1600 x 1200 pikseliä. 
  • Isommissa tauluissa n. 3000 x 4000 pikseliä. 

Tilausohjelmat varoittavat mikäli resoluutio ei ole riittävä valittuun kokoon/tuotteeseen.