Ifolorin tutkimus: Näitä suomalaiset kuvaavat jouluna – joulupukki kaukana kärjestä

Suomalaisten joulukuvaaminen pysyy perinteisenä vuodesta toiseen. Rakkaimpia kohteita ovat läheiset ihmiset, luonto sekä joulupöydän antimet, ja suosituimpien joukkoon yltävät myös nelijalkaiset ystävät. Sen sijaan joulupukki on kaukana kärjestä.

Kuvavalmistaja ifolor on tutkinut, mitkä ovat suomalaisten mieluisimpia aiheita jouluna otettavissa valokuvissa. Kärkikolmikkoa hallitsevat etenkin läheiset ihmiset: perhe, suku ja lapset. Niiden väliin kiilaa joulukuusi.

Ifolorin tutkimuksen mukaan perhe ja suku oli kaikista mieluisin joulukuvien aihe noin 40 prosentille suomalaisista.

”Tämäkin tutkimustulos ilmentää sitä, että joulu on edelleen perheen keskinäinen juhla. Se kokoaa ihmiset yhteen niin läheltä kuin kauempaakin. Läheisyys näkyy myös valokuvien ottamisessa: tutkimuksemme mukaan joulu on juhlapyhistä ylivoimaisesti suosituin kuvauspäivä, eli joulun aikaan salamavalot välkkyvät ja kameratkin laulavat”, kertoo ifolorin markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen.

Nykyään moneen perheeseen kuuluvat olennaisina jäseninä myös lemmikkieläimet. Päivi Pietarisen mielestä siksi ei olekaan ihme, että lemmikit ovat suomalaisille peräti kuudenneksi mieluisin kuvauskohde jouluna.

”Yllättävää sen sijaan on, että joulun todella suosittu hahmo, joulupukki, tulee mieluisimmissa kuvauskohteissa vasta sijalla kymmenen. Edelle ennättävät niin jouluvalot, joulukukat kuin joulukoristeetkin.”

Suomalaisten mieluisimmat aiheet joulukuvissa:

1. Perhe/suku

2. Joulukuusi

3. Lapset

4. Luonto

5. Joulupöytä

6. Lemmikkieläin

7. Jouluvalot

8. Joulukukat

9. Joulukoristeet

10. Joulupukki

Lisätietoja:

Markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen, 040 8239 226,
paivi.pietarinen@ifolor.fi, www.ifolor.fi

Ifolor teetti perhejuhlien suunnittelua sekä kuvaamista koskevan tutkimuksen ”Kuluttajaselvitys suhteesta kuviin ja kuvaamiseen 2018” Kantar TNS:llä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2018, ja siihen osallistui yhteensä 1053 15–79- vuotiasta suomalaista.

Ifolor on Suomen markkinajohtaja kuvatuotteiden valmistuksessa. Yritys tunnetaan korkealaatuisista kuvatuotteista ja niiden helppokäyttöisistä tilausohjelmista. Ifolor on yksi Suomen arvostetuimpia ja suositelluimpia verkkokauppoja. Ifolorin liikevaihto on 20 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa Keravalla työskentelee 90 henkilöä. Ifolor kuuluu Euroopan laajuisesti toimivaan Ifolor-konserniin, joka on sveitsiläinen perheyritys. www.ifolor.fi

Päivi Pietarinen
Lehdistökontakti